Sains Kerohanian,Kembara Mistik,Pontianak,Orang Minyak,Penanggal,Hantu Laut,Ilmu Hitam,Bilik Mayat,Baca Cerita seram ini!

Jumaat, 27 Mei 2011

Qada & Qadar



Kita manusia belum begitu faham terhadap kuasa takdir “Qada’ dan Qadar” nasib ini. Ada yang tidak mahu percaya bahawa kehidupan “nyawa” di dalam jasad tubuh mereka di jana oleh kuasa “Qada’ dan Qadar” ini. Perisian "ilmu" ini sudah di terapkan sejak kita lahir lagi ke dunia ini. Untuk memberi beberapa pertunjuk tentang apakah kuasa ini, kami perlu buka lapangan sains kerohanian untuk jelaskan bagaimana ia berkaitan dengan dorongan keperluan kehidupan kita. “Sebab dan Musabab” adalah sebahagian dari “corakan pintar” yang mentadbir peraturan graviti dan kuantum mekanik alam maya ini. Kuasa "sebab dan musabab" ini adalah "hukum hudud" yang di tetapkan oleh Maha Pencipta kita dengan atur cara yang cukup tersusun. Ini mempunyai kaitan dengan kuasa tarikan graviti bumi dan kuantum mekanik yang menjadi asas tenaga kuasa alam maya  ini. Segala apa yang terbentuk dan terjadi perlu merujuk kepada kuasa "sebab dan musabab" di mana graviti tarikan bumi dan kuantum mekanik ini akan menjana punca berlaku nya sesuatu kejadian. Begitu lah bagaimana segala gala ini bermula ketika alam maya ini masih belum wujud lagi. Kuasa graviti dan kuantum mekanik inilah yang mengorak satu pergolakan untuk membuka satu ruang yang kosong sehingga ia berkembang luas. Alam maya ini masih berkembang dengan keluasan nya sehingga ke hari ini. Apa yang kita lihat di alam maya ini sekarang adalah sesuatu yang baru di cipta atau terjadi.

Kuasa "sebab dan musabab" ini adalah ruang "lepas bebas" (free will) yang berlaku tanpa sebarang campur tangan untuk memacu kesempurnaan nya. Ia akan bergolak mengikut kudrat dan iradat yang telah di tetapkan. Ini bererti kuasa yang di beri kepada "air, api, angin dan tanah" sudah di terapkan fungsi nya dan pertembungan di antara anasir anasir ini akan dengan sendiri nya menjadikan reaksi tindak balas secara spontan mengikut kuasa asas yang ada pada setiap anasir ini. Bila alam maya ini sudah di atur dengan cara yang tersendiri untuk bertindak mengikut peraturan yang sudah di tetapkan "hukum hudud" yang ada pada kuasa "sebab dan musabab", alam maya ini akan akur dengan kuasa empat anasir alam "air, api, angin dan tanah yang sangat penting untuk segala kehidupan. Itu lah mengapa jasad tubuh manusia di jadikan dari asas "tanah" ini dan sangat memerlukan anasir air, api dan angin" untuk lengkapkan satu bahtera tubuh yang hidup dengan cukup sempurna. 

Kebanyakan kita masih keliru apakah itu "lepas bebas" atau (free will) yang di katakan di beri kepada setiap makhluk yang di cipta Tuhan dan mengapa pula kita di minta mempertangung jawabkan setiap kelakuan yang kita lakukan apabila segala gala nya telah di atur supaya berlaku dengan sendiri nya. Kita juga masih keliru tentang soal "jodoh" yang sering di katakan untuk kuatkan hujjah apabila berlaku sesuatu di realiti. Soal "lepas bebas" dan soal "jodoh" ini perlu di teliti. Tidak semestinya setiap perkara yang berlaku boleh di katakan "jodoh" dengan sewenang wenang nya. Sebab "jodoh" yang sebenar nya tidak ada kaitan dengan semua kuasa "pilihan" yang di buat oleh kita. Sesuatu yang di rancang bukan "jodoh" tetapi kehendak kita sehingga ia berlaku dengan satu "peluang" yang di sediakan.   

Kewujuban kita pada kehidupan ini sebenar nya adalah satu "pilihan" yang telah di buat semasa zarah "particle" itu di tuntut oleh baka nasab kita semasa kita masih di alam ghaib dan tersembunyi dahulu. Jika tidak ada "peluang" yang di sediakan kuasa "sebab dan musabab" ini dari ruang "lepas bebas", tidak ada satu apapun "peluang" yang akan ada untuk di buat "pilihan" di realiti ini. Jadi sudah tentu takdir pada "qada'" ini perlu sediakan pelbagaian untuk di sajikan supaya kita boleh buat "pilihan" itu. Takdir pada "qada'" ini datang dari masa silam sebelum berlaku nya realiti.

 . Takdir “Qada’” ini di perintah oleh kehendak alam “Sebab dan Musabab” dari peraturan bijak yang datang menghala kearah kita dengan atur cara nya. Untuk memilih dari kuasa “lepas bebas" ini kita di beri kebebasan untuk gunakan tenaga yang di gelar “hawa nafsu” untuk buat "pilihan" itu dengan perasaan keinginan kita. Hawa "nafsu" ini sangat perlu untuk kita manusia gunakan dalam segala urusan hidup. "Pilihan" yang kita buat ini akan di minta di pertangung jawabkan. Jadi Tuhan tidak pernah memaksa dan jadikan kita seperti satu "robot" yang bergerak mengikut peraturan yang di tetapkan. Kita yang mengubah keadaan kita dengan segala yang kita ambil sebagi "pilihan". Bukan kah Tuhan pernah berkata. "Aku tidak akan mengubah nasih sesuatu kaum melainkan mereka sendiri ingin mengubah nya." Ini lah apa yang setiap manusia lakukan dengan segala "pilihan" yang di buat untuk mengubah masa depan diri nya. Di sinilah di mana manusia itu mengunakan kuasa "lepas bebas" untuk memacu kuasa "sebab dan musabab" dengan "pilihan" dan "peluang yang di taja oleh "niat" mereka. "Niat" ini lah di mana kita manusia di beri kuasa membawa diri kita ke satu arah yang di kehendaki. Ini bererti, kita sendiri yang memandu arah tujuan itu dan perlu menangung risiko dan akibat nya. 

Jadi, “perasaan” kita datang dari lima deria rasa yang “hawa nafsu” serapkan dengan tenaga kimia nya pada jasad tubuh kita. “Perasaan” kita adalah di mana “nyawa” kita mengambil tempat duduk di dalam "hati" untuk mengalami segala nikmat. “Perasaan” ini adalah di mana "hati" kita akan meminta dengan "doa" agar ia di perkenankan. Ia hanya satu "niat" yang di harapkan supaya menjadi realiti. Harapan inilah di mana "hawa nafsu" kita akan menunggu dengan "perasaan" yang sangat mendesak tanpa sebarang pengetahuan tentang kepastian nya. 

Bagaimanapun, mempunyai kebebasan pada "pilihan" yang di tadbir kuasa "lepas bebas" yang ada pada “perasaan” kita, akan membuat kita terdampar di tebing “hawa nafsu” tanpa sebarang kuasa untuk mencari kepastian nya. Ia tidak akan membawa kita kemana mana dengan harapan keinginan dan keghairahan yang ada untuk meninjau sajian “sebab dan musabab” dari takdir “Qada’” masa lampau yang akan bergolek ke masa kini. Tetapi takdir Qada' yang datang dari masa silam ini perlu di tuntut dengan "doa" agar ia sampai kepada kita untuk di jadikan "peluang" di masa kini. "Pilihan" atau "doa" ini perlu di tuntut dengan "peluang" yang di sediakan oleh Qadar" nasib. Kita memerlukan satu "bahtera" untuk membawa kita ke suatu destini di mana "pilihan" yang kita buat dan "doa" yang kita minta inil di angkut oleh fikiran ingatan “iman” kita. Fikiran ingatan "iman" ini akan mengangkut "pilihan" atau "doa" kita untuk menumpang di bahtera enjin carian untuk mencari sumber dari "peluang" di Qadar nasib.

Kemunginan "peluang" dari Qadar nasib ini datang dari masa depan di mana tenaga elektrikal pada fikiran ingatan "iman" akan mencari di ruang elektromagnetik untuk menerima percikan saluran "akal" yang menjadi satelit kepada "ruh" kita, "Ruh" adalah di mana masa depan itu tersimpan di kitab peluang nasib "Qadar". Hanya "ruh" sahaja yang boleh menghulurkan keistimewaan itu untuk membawa kita di mana realiti itu sepatunya berlaku. Tanpa bimbingan "ruh", kita manusia akan tersilap di belenggu oleh cubaan dan tekaan untuk dapatkan kepastian. 

Realiti adalah apa yang kita ingin lihat terjadi dengan laluan pilihan kehendak kita. Tetapi “takdir” adalah kuasa “sebab dan musabab” dan “nasib” adalah “ciptaan pintar”. Bila membuat beberapa pilihan tanpa sesuatu “ilmu” tenaga tarikan gravity “nafsu”, peristiwa akan berlaku dengan laluan “takdir” bersama peluang “sebab dan musabab”. Tetapi bila kita membuat pilihan dengan sedikit “ilmu” kuantum mekanik carian “iman”, peristiwa akan berlaku dengan laluan “nasib” bersama peluang “ciptaan pintar”.


“Ilmu” adalah “bahan” yang di perhatikan “masa” di “sebelum atau sesudah” apa2 peristiwa berlaku di realiti. Dimana “ilmu” ini duduk di realiti adalah apa yang kita perlu tahu semasa kedatangan “takdir dan nasib”. Mendapat “ilmu” di dalam kesedaran kita “sebelum atau sesudah” adalah bagaimana kita mengukur kuasa “takdir dan nasib”. Kita perlu faham realiti di jadikan. Memerhatikan semua yang berlaku di hadapan kita tanpa mengetahui sumber nya adalah di mana kita manusia gagal mengenal dengan tepat ukuran dan perhatian kuasa “nyawa” kita di realiti.

"Masa" di ukur dengan jarak "jangka hayat" dan di perhatikan oleh sesuatu yang ada di sekeliling kita. Kesemua yang ada di keliling kita yang memerhatikan "masa" dengan jarak langkah laluan nya' "Masa" ini mempunyai dua tenaga yang berbeza yaitu, kuasa abadi dan kuasa emparan. Di sinilah kita manusia mengunakan gerak langkah untuk menempah pilihan dengan kuasa
"emparan" yang kita pilih untuk laksanakan kehidupan. Kuasa "abadi" akan tetap melalu seperti kebiasaan kuasa nya tetapi kuasa "emparan" ini boleh melangkaui lanjak kelajuan yang kita pilih untuk sampai ke destinasi yang di hajatkan.


Inilah kuasa yang perlu kita tahu di mana "takdir" Qada dan "nasib" Qadar berlaku dengan kuasa nya yang tertentu.


Email kami di: aqursany@yahoo.com







Tiada ulasan:

Catat Ulasan