Sains Kerohanian,Kembara Mistik,Pontianak,Orang Minyak,Penanggal,Hantu Laut,Ilmu Hitam,Bilik Mayat,Baca Cerita seram ini!

Jumaat, 27 Mei 2011

Bilik Mayat



BILIK MAYAT
Laduni
©Mystical Pond


Sketsa
Sambil minda itu mengenang di kesunyian malam yang gelap, untuk mencari di celah semak timbunan alam semesta, kita akan di hempap oleh satu perasaan yang mendak di dasar lubuk perasaan “diri” kita itu, untuk mencari sesuatu yang melampaui batas yang tidak di ketahui. Bila minda kita menjelajahi ruang yang tidak pernah terbatas, naluri “perasaan” dan nurani “ingatan” kita akan melintas ke hadapan, merayau dengan bekalan “ilmu” yang sedikit untuk mengetahui rahsia alam yang tersembunyi di dalam kegelapan simetri kewujudan alam.
Kekaburan (ambiguity) yang terpapar di alam ini, akan tuntut kita buat “pilihan” itu dengan harapan yang musykil untuk meneliti misteri alam dengan “peluang” yang sempit. Mengapa kemungkinan (possibility) itu akan di tanda dengan satu kesesatan dari tanggapan “akal” mereka yang tidak pernah mempunyai kepastian pada hakikat yang mutlak. “Kalam” yang di sampaikan dengan ayat “huruf dan suara” itu, ibarat “cakap dengar” yang telah di cetak dengan tulisan, untuk jadikan satu “skrip” mereka menggunakan “dalil dan hujah” dan batas kan “akal” fikiran kita berfikir di luar kotak. Mereka tidak pernah sedar bahawa apa juga yang tercatat itu bukan “dalil” yang kukuh untuk di jadikan hujah tetapi hanya satu “pendapat”.
 Bukan “tulisan” yang membawa maksud yang sebenar. Apabila “kalam” itu di sampaikan oleh “huruf dan suara” dari seorang yang tidak tahu menulis dan membaca, sebutan itu hanya satu penyampaian media yang perlu di takrif oleh “akal” fikiran yang menerima nya. “Urusan kami” yang di sebut Tuhan untuk beri kefahaman kepada sesiapa saja, yang mendengar “wahyu” itu, akan di pilih oleh “urusan kami” ini. Tuhan yang menentukan siapa  di antara mereka itu yang akan di pilih sebagai orang yang “beriman” atau mendapat “taufik dan hidayah” itu. “Perasaan” dan “ingatan” itulah “wajah” sebenar hakikat kebenaran untuk menilai apa yang di “baca” oleh “sekepal darah” itu dengan amalan nya pada Tuhan yang Maha Mengetahui.
Kita masih perlu untuk menilai di antara betul atau salah, buruk atau baik, fakta atau fiksyen. Kami hanya karyawan yang meletakan semua hujah dan dalil dari semua pihak untuk di nilai akal fikiran kita semua. Apakah perlu kami letak apa yang “sesuai” sahaja dari fakta kenyataan dan sembunyikan apa yang lain dari di dedahkan untuk mendapat “ilmu” yang sepatut nya memberi kita peluang untuk buat perbezaan. Mengapa perlu kita dedahkan semua “dosa” dan kesalahan itu sedangkan “pahala” dan kebaikan itu di sembunyikan untuk kita ketahui. Dunia kewartawanan tidak pernah kenal betul atau salah itu dari semua fakta kejadian. Kami hanya sampaikan maklumat yang tidak pernah berani di jelaskan. Perlu kah kita takut pada kebenaran yang kadangkala tidak begitu senang untuk di ketahui.

Laduni

Cerita ini tidak sesuai untuk di baca oleh sesiapa di bawah umur lapan belas tahun. Tanggung jawab sosial perlu di pertahankan untuk memelihara mutu moral yang tinggi di dalam masyarakat kita. Anak2 tidak akan dapat membezakan di antara fakta atau teori yang di ceritakan ini. Adalah amat penting untuk pembaca kita menghayati cerita ini sebagai hiburan. Tidak ada bahan fakta atau dalil, perlu di tuntut di mana2 kandungan ini. Ia akan selalu menjadi harta mutlak seorang penulis.
Laduni
©Mystical Pond


SAINS KEROHANIAN

Apabila kita melangkah masuk di dalam bilik yang di penuhi “mayat” atau jasad tubuh manusia yang sudah mati. “Jiwa” kita tidak akan merasa aman, apabila berdepan dengan satu peringatan yang akan berlaku pada jasad tubuh itu di satu hari nanti. Ini lah tempat di mana keanehan perasaan, akan menyusup masuk di dalam diri kita, membuat minda kita menjadi sangat tidak berdaya, seperti ada sesuatu yang membelenggu tenaga kita, untuk tidak benarkan kita merasa lebih berbangga.

Peringatan tentang apa yang akan berlaku terhadap diri kita, esok atau lusa akan merendahkan keupayaan mental ke tahap yang minima. Sesuatu di dalam diri kita sangat seram untuk menerima hakikat, bahawa jasad kita itu juga akan mati di satu hari nanti. Jadi bukti fakta yang di tunjukkan “mayat” ini, bukan sesuatu yang mahu di iktiraf oleh jiwa nya itu. Peristiwa berpisah nya “jasad” dengan “nyawa” nya bukan sesuatu yang patut di raikan dengan keriangan. Bilik mayat di mana jasad yang mati itu di simpan bukan tempat yang seronok untuk kita berada di situ. Mayat adalah sesuatu yang bukan untuk di pandang atau di perhatikan.
Tenaga yang hilang pada tubuh mayat itu, akan serap tenaga kita dengan sekilas untuk dapatkan nilai penghargaan itu. Perasaan sejuk dingin adalah tanda “jiwa” kita sedang berada di saat sukar untuk sesuaikan keadaan pada situasi itu.
Bila jasad manusia itu mati, pemergian “nyawa” nya, adalah satu detik keramat yang menguasai beberapa tuntutan penghormatan dari tubuh yang masih hidup. Mereka yang masih hidup tidak di benarkan berseronok di hadapan “mayat” apabila “jiwa” nya masih di situ yang sedang meratap hiba. “Jiwa” orang yang telah mati akan berada di sana untuk memerhatikan situasi jasad nya yang terbujur kaku itu. Tubuh badan yang dulunya tempat menyimpan semua memori kehidupan nya.

Tamatnya perkhidmatan hanya di ketahui, tanpa sebarang notis yang di beritahu lebih awal. Keputusan yang telah di buat untuk mengakhiri satu hubungan “jasad” dan “nyawa” yang akrab dengan keputusan yang mengejut. Berakhir yang mendadak akan perlukan sedikit penyesuaian untuk biasakan keadaan pada perubahan yang mengejut. Jika dulu semasa jasad itu sedang tidur, perpisahan “jiwa” itu masih boleh di hubungi dengan mimpi yang sulit. Tetapi kali ini “jiwa” itu di halang masuk untuk teruskan hubungan.

Mungkin kita masih bingung untuk meneka apakah urusan “nyawa” ini yang terpisah dari “jasad” nya. Terlalu banyak “dalil dan hujah” yang di sebut, tetapi tidak ada yang mahu jelaskan dengan lebih terperinci. Ada satu “sekatan” di situ, untuk kita tidak merayau jauh dari apa yang mereka tentukan. “Dalil dan hujah” itu selalu menyebut tentang “jiwa” yang di kaitkan dengan hawa “nafsu” dan ingatan “iman” di mana segala “dosa” dan “pahala” itu di jadikan. “Dosa” dan “pahala” ini yang akan tentukan “syurga dan neraka” itu. Mengapa kita di larang mengetahui tentang “jiwa” ini???
Dosa” dan “pahala” inilah patut kita ambil berat agar kita tidak terjerumus ke lembah neraka jahanam. Sebab “syurga dan neraka” ini bersebelahan di mana ahli nya boleh melihat antara satu sama lain. Di sini kita akan di minta untuk perhatikan “jiwa” yang di katakan hawa “nafsu” dan ingatan “iman” itu. Sebab jiwa hawa “nafsu” ini yang selalu melakukan “dosa” dan ingatan “iman” ini yang selalu melakukan “pahala” itu. “Jiwa” ini hidup di dalam “jasad” tubuh kita dengan “perasaan” dan “ingatan” mereka sendiri, bila “akal” fikiran itu diberi untuk kita buat “pilihan” dan cari “peluang” pada segala amal perbuatan kita itu.

Jiwa hawa “nafsu” dan jiwa ingatan “iman” ini adalah “kembar” kepada “nyawa” kita itu. Semua “jasad” yang hidup di atas muka bumi ini, telah diberi bekalan itu di tangan kiri dan kanan nya yang di katakan “sijjin” dan “illiyin” itu. Pasangan ini akan selalu bersama untuk buat berbezaan di antara buruk dan baik atau “dosa” dan “pahala” itu. Jiwa ini seperti minyak dan air yang tidak bercampur di dalam satu bekas. “Dosa” kita tidak akan jejaskan “pahala” dan “pahala” kita tidak akan jejaskan “dosa” kita di timbangan yang sangat tepat dan adil itu. Hanya “berat muatan” nya sahaja yang akan tentukan di mana perkampungan kita nanti.

 Kita manusia tidak akan terlepas dari melakukan kesilapan dan kerana itu Tuhan Maha Bijaksana untuk pastikan kita tidak teraniaya untuk berlaku adil kepada setiap hamba Nya. Untuk kami menulis cerita “bilik mayat” ini, kami terpaksa membawa pembaca ke satu sudut di mana “jiwa” ini akan di terjemahkan. “Mayat” yang telah mati masih mempunyai “urusan” yang belum selesai. Sebab “dosa” dan “pahala” itu masih perlu lagi untuk di semak, semasa menunggu hari kebangkitan atau perhitungan di akhirat nanti. Setiap “jiwa” mayat ini akan nilai semua perbuatan mereka. 
Maka kami perlu lebih terperinci untuk buka beberapa kitab sulit yang membaca “urusan” jiwa ini dengan watak kelakuan dan tabiat nya. Mungkin kita tidak pernah di dedahkan kepada wujud nya “semangat” dan “qarin” ini. “Semangat” dan “qarin” ini adalah “wajah” kepada “dosa” dan “pahala” kita itu. “Tulisan” yang lebih tepat bukan dengan “huruf dan suara” yang kita sangka kan. Malah lebih jelas jika “dosa” dan “pahala” itu di gambarkan dengan “wajah” dari “watak” dan “tabiat” mereka sendiri. Ini yang menjadi “khilafiah” kepada semua pendapat “hujah dan dalil” itu. Masing2 mempunyai pandangan yang berbeza dari sudut di mana mereka berdiri.

Tetapi kami tidak mahu mencari siapa “betul atau salah” dari kajian ini. Kami bukan pakar “dalil dan hujah” untuk buat penilaian. Kami hanya wartawan kerohanian yang membuat ulasan untuk semua pembaca menilai sendiri kognitif kefahaman masing2 dengan laporan kami itu. Sebab kejadian mistik dan supernatural tidak mempunyai “dalil dan hujah” untuk di perjelaskan. Histeria, kerasukan, jelmaan ghaib, hantu dan jembalang tidak mempunyai “kitab” yang di kirim untuk terjemahkan kejadian itu. Maka dengan kajian yang sedikit itu, kami mempunyai teori andaian pada kemungkinan yang agak pasti. “Mayat” bukan satu pelupusan untuk padamkan riwayat nya. Ada data yang masih tersimpan untuk ceritakan “dosa” dan “pahala” itu.

Mayat yang terbujur sekarang berada di ruang masa yang lampau dan tidak di benarkan untuk berada di bahagian ruang masa yang terkini. Untuk tidak di benarkan masuk di ruang realiti yang terkini, tanpa sebarang tanda sebab untuk di umumkan, apa perlu “jiwa” itu lakukan dan ke mana perlu pergi, jasad dan jiwa itu, akan di pisahkan serta merta tanpa sebarang rujukan dan pertikaian.
Setelah menghabiskan masa terlalu banyak bersama, halangan itu akan meresahkan setiap “jiwa” bila perkara itu berlaku. Di sini lah kita manusia perlu letak sedikit ke taakulan dengan apa yang kita fikir, untuk apa seluruh urusan ajal maut ini. Jasad tubuh adalah bahtera biologi baka “nasab” yang di temukan dari benih deoxyribonucleic acid keturunan kedua ibu bapa yang menempah dengan pelaburan kasih sayang mereka. “Nyawa” yang di terima dari tiupan “ruh”, akan jadikan “darah sekepal” itu berdenyut, dengan nadi dan pernafasan udara oksigen yang “senafas” untuk tukar ganti “jangka hayat” itu setiap masa.   

Perkara ini yang di namakan “nyawa” itu telah di salah erti oleh banyak pemikiran akal. Roh yang di tiupkan dengan “se-nafas” mempunyai banyak untuk di perkatakan di dalam teori fakta untuk di buktikan. Ada keperluan di sini untuk membezakan nya. Jiwa dan roh adalah dua entiti yang berbeza. Kita telah keliru dengan istilah nya yang tidak di perjelaskan apa kah nukleus sebenar semua ini. Mengambil kira bahawa “nyawa” selalu nya di salah erti untuk bermaksud jiwa atau roh. Untuk perjelas anatomi tentang “nyawa” itu sendiri, kita perlu leraikan untuk melihat di mana mereka terpisah.

Kerana ada keperluan untuk menyatakan perbezaan nya di sini, sebab cerita kita ini bergantung kepada keresapan kedua perkara ini pada jasad tubuh itu. Kami perlu perjelaskan ini sedikit, hanya untuk menjelajahi kemungkinan yang tidak di ketahui. “Nyawa” dan “Roh” mempunyai perbezaan pada keaslian nya. Kita telah jauh menyimpang di dalam kefahaman tentang bagaimana mereka terpisah. Kita tidak mempunyai dasar yang kukuh untuk mengetahui apa kah “roh” itu sebenar nya, tetapi kita hanya boleh jelaskan apakah “nyawa” itu, dengan cara yang termasuk di akal.
Degupan jantung dan hembusan pernafasan adalah dua jentera tenaga yang di iktiraf pakar saintis kedoktoran untuk isytiharkan hidup dan mati “jasad” itu. Jadi “nyawa” di dalam diri kita mempunyai dua tenaga yang membuat kita bergerak. Ini akan jadi agak rumit sedikit untuk kita nilai dengan penuh terperinci. Jadi kami terpaksa buat pecahan “tenaga” yang memisahkan di antara negatif dan positif itu. Sebab “tenaga” memerlukan dua aliran yang berbeza untuk bertembung dengan cas kuasa nya. “Jasad” itu yang mendapat “tenaga” untuk bergerak, datang dari saluran kimia pada pemakanan dan minuman kita. 

Maka “selera” untuk dapatkan semua ini adalah “perasaan” yang di pacu tenaga hawa “nafsu” yang bertugas di jasad tubuh itu. Inilah “jiwa” yang boleh kita katakan deoxyribonucleic acid itu. Itu yang di sebut tulang “sulbi” dan “taraib” itu. Hawa “nafsu” telah di ketahui memberi kita keinginan untuk mendapatkan keperluan jasad tubuh kita. Lapar untuk makan, dahaga untuk minum, dan penat untuk rehat adalah apa yang tenaga hawa “nafsu” akan desak dan gunakan segala “perasaan” deria lima panca indera untuk mendapatkan termasuk “syahwat” nya untuk membiak.

Ini di isi dengan “naluri” keinginan sebagai “fitrah” semula jadi tanpa “pilihan” yang di buat tetapi secara spontan yang sukarela. Tidak ada “ilmu” ketika itu untuk buat apa2 “pilihan” pada keperluan nya. Nampaknya tenaga hawa “nafsu” ini mempunyai tamat tempoh atau “jangka hayat” yang susut nilai dan perlu di tambah nilai untuk kekalkan tenaga kekuatan nya. Hawa “nafsu” ini di ketahui berada dalam keadaan “buta” dan sentiasa di dalam kegelapan. “Buta” di gunakan di sini untuk jelaskan pada asas kemampuan tenaga hawa “nafsu”  ini yang kepingin, tanpa asas “ilmu” pengetahuan yang pasti untuk dapatkan keperluan nya.
Tenaga hawa “nafsu” ini datang dari asal kejadian dari “api” di mana “graviti” tarikan bumi itu di cipta dari kepadatan jisim massa di kegelapan. Sebab “jasad” tubuh itu terbentuk dan kekal tidak terlerai atau berkecai adalah dengan kekuatan daya “graviti” tarikan hawa “nafsu” ini yang menyalurkan semua keperluan asas biokimia nya dari “tanah” pada bumi itu. “Tanah” di bumi “jasad” itu memerlukan “api” itu untuk mendapat “sentuhan” perasaan nya. Kesedaran hawa “nafsu” hanya satu “resapan” yang “buta” tanpa sedikit pun keupayaan untuk kenal pasti bahan yang di perlukan ini. “Naluri” asas nya hanya “sentuhan” bahan yang ingin diperoleh dengan “perasaan” nya. Tidak ada “ilmu” itu tentang keadaan sebenar harapan yang ingin di miliki nya dan “naluri” ini hanya perlu “nikmat” keselesaan jasad tubuh itu.

Keselesaan dan keperluan ini yang menjadi bahan utama keinginan hawa “nafsu” ini dengan bahan “api” perasaan nya. Maka “ilmu” itu perlu di perkenalkan oleh satu lagi tenaga “nyawa” kita yang di sebut “ingatan” atau kepercayaan “iman” ini. Maka apa juga “berat muatan” yang di pikul “ingatan” kepercayaan “iman” itu pada semua bahan elektro magnetik itu, akan jadi asas “graviti” tarikan bumi hawa “nafsu” tadi pada jasad tubuh nya yang terbentuk itu.

Jadi hawa “nafsu” ini akan menggunakan lima panca indera dengan “perasaan” nya untuk merangsang “hati” yang berdenyut dengan peredaran “sekepal darah” biokimia emosi “perasaan” nya pada “graviti” tarikan bumi itu. “Pilihan” itu akan di buat apabila kesedaran hawa “nafsu” ini mendapat “ilmu” yang di miliki “ingatan” kepercayaan “iman” yang menaja setiap “perasaan” nya yang buta itu. “Ingatan” kepercayaan “iman” pula akan mengumpul segala maklumat yang di katakan “ilmu” itu dengan “berat muatan” yang di tentukan “graviti” tarikan bumi hawa “nafsu” itu.
Jadi “ingatan” ini adalah gelombang elektro magnetik “otak” yang bertiup di pernafasan oksigen untuk beri kita “kesedaran” tentang “peluang” yang ada di sekeliling. Jadi “perasaan” dan “ingatan” adalah asas tenaga pergerakan “jasad” tubuh itu dengan denyutan jantung peredaran darah dan pernafasan oksigen. “Hati” adalah tempat di mana “perasaan” itu wujud dari pengaruh hawa “nafsu” dan “otak” adalah di mana “ingatan” itu wujud dari kepercayaan “iman” nya. Maka “akal” adalah di mana “ilmu” itu diberi untuk buat “pilihan” dan cari “peluang” untuk jadikan “identiti” diri pada jasad tubuh itu.

Soal “identiti” ini adalah di mana urusan itu akan di serahkan kepada “jiwa” nya. Biokimia “perasaan” hawa “nafsu” dan elektro magnetik “ingatan” kepercayaan “iman” adalah kuantum mekanik yang pastikan “identiti” diri kita dengan urusan “jiwa” nya itu. Tetapi walaupun “jiwa” kita ini mempunyai asas tenaga nya yang asli, tidak dapat di nafikan bahawa usur anasir luar yang meliputi alam sekeliling ini mempunyai “pengaruh” kepada “jiwa” kita itu. Jiwa hawa “nafsu” itu akan selalu utamakan kesempurnaan jasad tubuh nya yang nyata itu dan “ingatan” kepercayaan”iman” akan pastikan “identiti” diri nya itu tetap terpelihara.

Walaupun unsur anasir luar ini boleh pengaruhi “watak”  dan “tabiat” kelakuan jiwa hawa “nafsu” itu pada jasad tubuh nya, “identiti” sebenar diri kita itu akan menjadi hak milik kekal kita yang tersimpan di “ingatan” kepercayaan “iman” itu. Perlu kita ketahui bahawa “jasad” tubuh ini adalah “analog” deoxyribonucleic acid dan “jiwa” kita itu adalah bahan “digital” dan “granular” yang halus dengan ribonucleic acid nya. Urusan “matter” dan “anti-matter” ini terpisah di antara langit dan bumi kerana “jasad” itu tertakluk pada “graviti” tarikan bumi nya yang di paut hawa “nafsu” itu untuk “perasaan” nya pada “jirim” jasad tubuh nya.
Sedang “jiwa” ini tidak tertakluk pada tarikan “graviti” bumi itu dan melintas di ruang elektro magnetik di “jisim” udara massa yang luas di langit. Apabila “jasad” tubuh itu di jadikan dari “tanah” maka “api” itu di jadikan untuk “rasa” atau “perasaan” nya di mana “air” itu kehidupan dan “angin” itu pergerakan nya. Anatomi “jasad” tubuh ini mempunyai rangkaian yang saling memerlukan di antara satu sama lain. Jadi empat sifat “air, api, angin dan tanah” ini mempunyai status kepentingan masing2. “Api” ini di mana “perasaan” kita itu merasa, adalah di mana hawa “nafsu” itu menyala untuk mencari habuan nya. Namun, anasir “api” ini mempunyai “sekutu” nya yang juga di jadikan dari “api” iaitu “jin dan syaitan” itu.

Maka di sini kami terpaksa sebutkan tentang urusan “semangat” itu yang menjadi “pengaruh” jiwa hawa “nafsu” dan “ingatan” kepercayaan “iman” itu. Soal “qarin” ini tidak boleh kami sembunyikan kerana inilah “tabiat” kelakuan “watak” lakonan jasad tubuh itu yang boleh meresap dengan perisian “bluetooth” nya untuk di muat naik atau muat turun di jasad tubuh orang lain yang di pilih itu. “Sains kerohanian” dalam urusan “semangat” dan “qarin” ini agak rumit untuk kami jelaskan dengan penuh terperinci. Jadi cukuplah sekadar penjelasan yang ringkas.

Tetapi, untuk beri satu rumusan yang lebih jelas lagi, kami terpaksa sebutkan di sini, bahawa “semangat” dan “qarin” ini di lahirkan oleh “jiwa” hawa “nafsu” dan “ingatan” kepercayaan “iman” nya dengan satu perisian yang lengkap dengan gabungan “perasaan” dan “ingatan” itu. Jika dulu “perasaan” dan “ingatan” mereka itu terpisah, tetapi setelah lahir menjadi “dosa” atau “pahala” itu, “semangat” dan “qarin” ini telah cukup sifat untuk bergerak dan hidup dengan “identiti” nya sendiri.
Inilah “ilmu” yang kita jadikan sebagai “pelaburan” di dunia dan akhirat. Sebab setiap “dosa” dan “pahala” amal perbuatan kita akan di rakam dengan kamera “jiwa” yang di katakan “semangat” dan “qarin” ini. Mereka memegang “watak” dan “tabiat” yang jiwa kita lahirkan dari semua amal perbuatan kita. “Dosa” dan “pahala” ini seperti keturunan yang kita lahirkan untuk hidup dengan “watak” dan “tabiat” kelakuan nya. Ini yang menjadi persoalan nya apabila “jasad” tubuh itu telah tamat tempuh atau mati menemui “ajal” nya. “Semangat” dan “qarin” ini masih hidup dengan watak kelakuan nya untuk mencari pengaruh nya. Jangka hayat “semangat” dan “qarin” ini boleh “hidup dan mati” apabila “jiwa” kita mempunyai “taubat” keinsafan atau “bangga” keingkaran.  

Apabila “jasad” itu sudah tamat tempuh dan menemui “ajal” nya, “Jiwa” ini akan hidup bersama “semangat” dan “qarin” nya dari segala “dosa” dan “pahala” nya itu. Pada hari pertama “mayat” itu terbujur, “jiwa” nya akan meratap di situ untuk mengenang kisah hidup di “jasad” tubuh itu. Untuk “jasad” yang hidup duduk bersama mayat dan perhatikan mereka setiap detik masa, akan melumpuhkan keupayaan mental kita. Mayat mempunyai “aura” yang menetap di udara sekeliling dengan “jiwa” nya yang mempunyai “semangat” dan “qarin” itu.

Bila seseorang telah mati, jiwa nya akan berada di situ dengan “semangat” dan “qarin” nya untuk cuba dapatkan perhatian. Bila pintu yang selalu nya terbuka di jasad itu untuk masuk menetap dan satu hari di dapati tertutup rapat, jiwa itu akan tentu menunggu di luar pintu jasad itu dengan penuh harapan nya. Hasrat untuk memasuki jasad tubuh yang hidup masih kekal dengan impian nya. Untuk jiwa itu terbiar di situ dan berjalan pergi tanpa tahu ke mana harus di tuju, adalah satu perasaan yang sangat gelisah.
Setelah menghabiskan seluruh jangka hayat bersama dan satu hari kita di halau pergi dengan memori ingatan, tentunya pasti akan ada beberapa keinginan untuk meneruskan hubungan itu semula. Kita di beri peluang itu semasa kita tidur. Harapan hawa “nafsu” akan selalu menunggu di jasad tubuh dengan “perasaan” nya semasa “ingatan” pada kepercayaan “iman” itu keluar terpisah dengan urusan rasmi nya. Bila kita mati dan jasad tubuh itu bukan lagi tempat untuk kita menumpang duduk, “jiwa” hawa “nafsu” ini akan meratap di luar jasad tubuh itu yang sudah menjadi bangkai mayat itu. “Semangat” inilah yang kita boleh lihat gentayangan di sekitar pusara jasad tubuh nya. Ini yang kita katakan “hantu” itu.

Bila kita di nafikan masuk, kita masih tetap perhatikan pintu itu. Sebelum pergi dengan kehampaan, kita akan menoleh beberapa kali untuk pandang jasad itu sepuasnya sebelum “jasad” itu mereput, dengan harapan akan ada  peluang yang mungkin masih ada di saat terakhir sebelum berlepas pergi membawa diri dengan “perasaan” dan “ingatan” nya.  Mungkin pintu pada jasad itu masih boleh di buka untuk di ceroboh masuk. Kematian adalah saat yang paling keramat bila jiwa itu berpisah dengan jasad nya. Jasad itu adalah satu tugu harapan pada jiwa itu dengan azam yang penuh impian.

Tidak mudah untuk jiwa itu meninggalkan jasad nya semudah itu tanpa kesalan yang mendalam. Ada sesuatu yang berlaku di antara mereka yang kita tidak pernah belajar untuk memahami. Setiap mayat mempunyai rahsia pujukan dengan jiwa nya, membuat perjanjian untuk berjumpa lagi di satu hari nanti yang di katakan hari kebangkitan itu. Inilah apa yang di tunggu setiap “jiwa” ini untuk bangkit semula dengan jasad itu. Perpisahan keramat ini adalah saat yang istimewa dan tidak sepatutnya di ganggu.
Maut adalah perkataan yang kita gunakan untuk jelaskan peristiwa nyawa itu, di tamatkan dengan cara yang mengejut. Jasad yang tidak bergerak adalah tanda ia telah tamat tempuh untuk di jadikan mayat. Itu hanya “plug” yang di cabut dari aliran tenaga elektrik nya dan tenaga kuasa itu masih ada di situ menunggu untuk di hidupkan kembali. Memori “ingatan” yang di tangguh kan masih ada pada “perasaan” nya dan masih sanggup untuk di teruskan. Mencari peluang ini akan selalu di jadikan agenda utama mereka. Episod terakhir kematian adalah saat paling kritikal pada setiap jasad tubuh.

Ini lah saat bila misteri boleh berlaku dan mengubah seluruh peraturan alam semula jadi. Ini lah di mana cerita kami akan bermula dan pembaca kami perlu lebih berwaspada kerana perjalanan ini, yang akan kami mulakan memerlukan lebih dari keupayaan mental, kerana logik sains tidak ambil bahagian dalam babak ini apabila urusan kerohanian di persoalkan. Urusan untuk hubungkan “matter” dan “anti-matter” ini masih jauh dari pengetahuan sains yang terkini. Bila kita bincang sesuatu tentang tubuh mayat, setiap perinci dari keseluruhan jasad perlu di teliti dengan sepenuh nya.

Ini lah di mana beberapa gambaran yang tidak sopan akan di jelaskan untuk beri cadangan dengan keadaan tubuh yang di gunakan sebagai modal kebanggaan mereka. Kami tidak dapat sembunyikan perkara sebenar yang sedang berlaku, kerana itu akan pasti kurangkan impak pada pembaca yang mahukan “perasaan” sebenar yang wujud semasa detik saat itu berlaku dengan “ingatan” anda. Pembaca di nasihatkan bahawa perjalanan ini akan melalui lorong gelap yang mungkin akan mudaratkan maruah sesetengah orang. “Aurat” jasad tubuh mayat tidak lagi sah untuk di anggap sulit. “Hijab” yang sepatut nya di tutup, terpaksa di buka untuk kenal pasti “identiti” nya.
Integriti maruah diri tidak lagi boleh di serahkan kepada sesuatu yang tamat tempuh setelah di gunakan. Budi bicara pembaca di nasihatkan.

Baca Buku cerita seram ini sepenuhnya. (150-200pgs)
Email kami di : aqursany@yahoo.com
Layari laman web kami di : www.mysticalpond.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan