Sains Kerohanian,Kembara Mistik,Pontianak,Orang Minyak,Penanggal,Hantu Laut,Ilmu Hitam,Bilik Mayat,Baca Cerita seram ini!

Rabu, 8 Jun 2011

Kembara Hidup


Peringatan kepada pembaca kami yang budiman. Perlu kami tekankan di sini bahawa ancaman golongan "ateis" yang mengunakan "sains" untuk menafikan "Tuhan" dalam segala hal perlu di tangkis dengan kebijaksanaan kita. Hidup kita ini bukan satu kemalangan yang tidak di sengajakan. "Peluang" untuk kita hidup dan di lahirkan ke dunia ini telah di "tempah" dengan "pilihan" kita untuk memegang "amanah" ini. Kejadian "manusia" adalah  dengan sebab untuk kita tidak melihat Tuhan untuk membuktikan kepada sekalian makhluk terdahulu betapa "bijak" nya manusia ini yang di beri kebolehan mengesan sesuatu dengan "ilmu" pengetahuan nya.

Apabila para malaikat yang setia beribadat kepada Tuhan kerana mereka memnpunyai "bukti" kewujudan Tuhan. kita "manusia" di beri peranan untuk mengesan atau mencari Tuhan apabila kita di lahirkan atau turun ke bumi ini. "Mengesan" Allah swt memerlukan "ilmu" yang telah di bawa oleh Rasulullah. Al Quran telah membuktikan mukzizat itu dengan menjelaskan sesuatu yang di luar pencapaian "akal" fikiran kita. Apabila "Rasulullah" adalah seorang yang tidak tahu menulis dan membaca, itu tidak bermakna "ilmu" itu tidak boleh kita perolehi tanpa mengenal "huruf" atau "suara" dari setiap perkataan. Tuhan tidak perlukan "bahasa" yang boleh di kenal pasti. Sebab "bahasa" Tuhan tidak berhuruf dan bersuara. Itulah mengapa para "saintis" tidak dapat mengesan "wujud" nya Tuhan apabila mereka mencari "bukti" untuk buat pengesahan. 

Mereka semakin keliru apabila mendapati "alam maya" (universe) ini mempunyai kebolehan untuk mengurus sistem nya sendiri tanpa perlu "pengurusan" yang teliti. Kuasa "sebab dan musabab" yang di turunkan sebagai "amanah" dapat menyelengarakan semua itu tanpa perlu campur tangan dari Al Khalik nya. Tahap "intelligence" Allah swt sangat di kagumi. Jika Allah swt ini boleh kita kesan dengan "bukti" yang nyata dan "alam maya" ini perlu di urus oleh Tuhan seperti "mekanik" yang menjaga "jentera" nya. Itu akan menunjukan kelemahan Tuhan kerana perlu menjaga atau mengurus sesuatu yang di cipta Nya sendiri. Tetapi Allah swt bukan "pengurus" yang duduk supaya "hamba" Nya datang dengan semua "masalah" untuk di selesaikan. (Jika saya menjadi "pengurus" di dalam sebuah pejabat, dan pekerja bawahan saya yang di bayar gaji datang kepada saya dengan segala masalah untuk saya selesaikan, pekerja itu akan saya pecat serta merta. Orang bawahan saya sepatut nya datang kepada saya dengan "cadangan" untuk menyelesaikan masalah itu dan minta saya persetujui dengan cadangan mereka itu) Jika itu lah apa yang di sangkakan oleh kita sebagai manusia ini, tidak bermakna Allah swt mencipta "manusia" yang di beri "ilmu" pengetahuan. "Menyerah Diri" atau Islam yang di sempurnakan Tuhan dengan mengutus para Nabi dan Rasul, adalah untuk menguji kekuatan "akal" fikiran kita dengan kepercayaan yang kukuh yaitu "keyakinan" yang tulin. 

Mengapa kita perlu "menyerah diri" kepada Tuhan. Sebab walaupun kita mempunyai "akal" fikiran yang boleh "ubah" sesuatu keadaan, kita masih "dhaif" tentang "keberkesanan" nya. "Pilihan" yang kita buat dari apa yang di hulurkan "takdir" (Qada) masih memerlukan "peluang" untuk mencapai nya dari "nasib" (Qadar) yang di "perkenanan" kan Tuhan. Di situ kita perlu memakai sistem "kepercayaan" atau "iman" untuk mengharapkan realiti nya. Begitu juga lah "sains" yang perlu mengunakan sistem "curiga" atau (doubt) sehingga mereka "percaya" dan "yakin" dengan "bukti" dan "fakta" kenyataan untuk di jadikan sandaran atau pegangan.  

Ciptaan adalah konsept ketuhanan. Metaphora kefahaman untuk perjelaskan bahasa Tuhan tidak memberi sebab untuk theori saintifik dalam apa cara pun membuktikan atau menafikan kemungkinan bahawa alam maya ini di cipta oleh Tuhan. Sains tidak mempunyai hak untuk menuntut kuasa pada sesiapa. Ilmu adalah sains dan kita berkongsi matlamat yang sama untuk membuat orang ramai memahami.

Semua nya bermula dari noktah setitik, dan meluas dengan hayunan kuasa abadi tenaga untuk mencipta letupan besar yang berlaku berjuta tahun dahulu. Lubang hitam di hujung alam maya bermula dari cahaya pertama “nur ilmu”. “Nur ilmu” ini datang dengan kuantum mekanik kesedaran dan mempunyai tenaga ingatan “iman”. Ini adalah fitrah keupayaan asas untuk semua mengenal antara satu saman lain untuk pilihan rambang. Dari cahaya pertama “Arasy” and Air di cipta. Kemudian Pena atau Akal dan Kitab atau Ilmu dan Shurga dan Neraka lalu Malaikat di cipta.

Dari Api, “nafsu” di jadikan, Syaitan dan Jin dan graviti di kegelapan tenaga kekal di mana “Nur” pada “ilmu” dan radiasi kuantum mekanik bergolak untuk berkembang di kegelapan anasir gelap di lubang hitam. Ruang gelap yang kosong dengan larutan radioaktif meluas dengan kuantum mekanik dan graviti untuk renjatkan ruang elektromagnetik di atmosphera.

Bila “nur” itu turun dengan keluasan pada langit yang di bawah dengan ruang gelap kekosongan anasir gelap, tenaga kekal graviti mengoyakan lubang hitam di mana “nur” itu berputar dengan graviti dan menjadikan letupan besar serpihan dentuman besar atau supernova. Ruang, zarah dan masa mula membentuk bumi atau bahan yang di pisahkan dengan pergerakan masa detik pertama untuk membuka ruang angkasa.

Graviti “nafsu” ini berpusing dengan putaran pembakaran dorongan dan cahaya “iman” kuantum mekanik, berputar untuk mencipta sistem solar di alam maya. Langit dan bumi mula nya bersatu dan di pisahkan dengan gas awan dengan kuasa hayunan abadi nya. “Nafsu” telah di bakar oleh “api” berjuta tahun sehingga serpihan debu dan gas menjadikan planet lain di angkasa. Molikuil mikroorganisma di deoxyribonucleic acid melalui suasana yang ganas. Alam maya terlalu panas dengan cecair methane sehingga gas karbon di padatkan untuk membeku dan jadikan planet yang sangat sejuk.

“Nafsu” di bekukan selama berjuta tahun di dalam kesejukan  untuk mengimbangi percaturan atmosphera. Radiasi haba pada “akal” datang untuk bersatu untuk imbang bahang panas dari “nafsu” dan atomik kuantum mekanik pada  “nur ilmu” dengan cahaya terang “iman” untuk melembapkan dengan air nya.

Bila atmosphera telah di lengkapkan dengan perubahan cuaca dan bergolak oleh putaran benua dengan sepihan debu dan gas, pembakaran besar haba methane menjadikan matahari dan planet lain. Bumi atau bahan di jadikan dengan tenaga cahaya pertama dari “ilmu” dengan sinaran “iman” untuk menjadi api pada “nafsu”. “Nafsu” ini mempunyai tenaga graviti di dalam apa2 zarah dengan reaksi kimia nya.

Molikuil mikroorganisma pada deoxyribonucleic acid melalui suasana yang getir. Di sini lah di mana udara oksigen di jadikan di alam maya dan planet bumi subur dengan penghidupan mahluk. Kemuncak kehidupan dengan graviti “nafsu” tenaga kimia dengan deoxyribonucleic acid yang ada pada nuclear atomik mikroorganisma.

Mikroorganisma ini dapat bertahan bahang panas dan kesejukan di alam maya. “Nafsu” ini telah melalui ujian dan bila manusia pertama di jadikan, mikroorganisma pada planet bumi di gunakan untuk membentuk tubuh pertama manusia. Di sinilah di mana deoxyribonucleic acid dan ribonucleic acid bermula.

Edit 7.5.14

Sebelum manusia di jadikan, jin dan syaitan mentadbir ruang atmosphera dan semua planet planet termasuk bumi. Suasana di ketika itu sangat huru hara dan tidak selamat untuk di huni dengan selesa. Keganasan cuaca dan makhluk baka benih jin dan syaitan ini sangat menganas. Tenaga hawa "nafsu" yang di turunkan supaya menetap di langit yang paling rendah adalah "graviti" tarikan bumi. Apa saja yang boleh di tarik dari bahan "massa" di ruang udara yang gelap akan di kumpul menjadi bentuk dengan saiz nya. Tugas "graviti" tenaga hawa "nafsu" ini adalah menjadikan kenyataan sesuatu "objek" di realiti. Apabila ruang kosong (empty space) atmosphera di permulaan alam maya ini memerlukan sesuatu untuk wujud di realiti kenyataan, graviti tarikan bumi akan mengumpul segala bahan "massa" untuk di jadikan objek tertentu. Tetapi bagi menghidupkan makhluk yang bernyawa, graviti memerlukan hawa "nafsu" untuk menjadikan jasad bahtera tubuh. Apabila jin dan syaitan tidak di jadikan dari "tanah" yang berjasad, hawa "nafsu" ini di jadikan tungangan untuk menumpang di jasad tubuh yang terbentuk. Makhluk di ketika itu hanya hauskan "darah" untuk di jadikan habuan benih baka jin dan syaitan ini. Pertumpahan darah sangat berleluasa di merata tempat di muka bumi ini. Semua makhluk di ketika itu hanya pentingkan hawa "nafsu" nya untuk jasad tubuh. "Survival Instinct" dan "battle of the fittest" menjadi maklamat hidup. "Evolusi" makhluk yang di tadbir jin dan syaitan hanya di penuhi sifat kehaiwan yang tidak bertamadun. Hawa "nafsu" adalah punca segala kemusnahan.

Bumi di ketika itu penuh dengan pertumpahan darah. Bangkai mayat yang mereput meninggalkan saki baki deoxyribonucleic acid mereka di atas "tanah" di mika bumi itu. Apabila Tuhan ingin menjadikan "manusia" untuk mengurus "bumi" itu, jin dan syaitan mula merasa tergugat. Apabila "tanah" di permukaan "bumi" ini yang di ambil untuk di jadikan jasad Adam, deoxyribonucleic acid hawa "nafsu" dari makhluk yang terdahulu sudah tercemar di "tanah" bumi itu. Tuhan Yang Maha Bijaksana lebih mengetahui apa yang Dia perlu lakukan. Iblis yang menjadi "pengurus" utama di bawah langit yang terendah dan bumi ini di minta melaksanakan perintah menjadikan jasad Adam. Apabila Iblis turun untuk mengambil "tanah" di atas bumi ini, "bumi" tidak mengizinkan nya sehingga Malaikat Izrael turun untuk buat jelaskan perjanjian bahawa "jasad" itu tetap milik "bumi" untuk di kembalikan setelah "jangka hayat" di tamatkan dengan tempoh yang tertentu. Iblis sangat curiga dengan perkembangan terkini itu. Setiap rongga dan urat saraf di jasad Adam di teliti dan di terokai untuk mengenal pasti kejadian Adam. Sumpahan Iblis pada "tanah" yang di ambil untuk di jadikan jasad Adam mungkin berlaku. Baka jin dan syaitan yang di jadikan dari "api" di mana Iblis itu di jadikan sebagai keturunan nya akan tergugat jika "manusia" ini di lantik sebagai "khalifah" di atas muka bumi ini. Apa yang Iblis nampak adalah hawa "nafsu" yang ada pada bekas "tanah" itu. Hawa "nafsu" ini adalah kejadian dari asas "api" yang sama dengan keturunan nya di mana "graviti" itu juga di jadikan.

Tetapi kebijaksanaan Tuhan tidak dapat di tandingi oleh sekalian makhluk yang di jadikan. "Cahaya" atau "nur" adalah makhluk pertama yang menjadikan segala gala nya termasuk "arasy" dengan setitik "air" yang menjadi lautan. Cahaya "nur" inilah "ilmu" untuk di terapkan kepada segala gala yang terjadi. Tanpa "ilmu" ini, tidak akan ada kenal mengenal dan reaksi tidak balas. Di situlah "malaikat" di jadikan untuk membawa "ilmu" itu untuk di persembahkan kepada sekalian makhluk ciptaan yang terjadi. Apabila "cahaya" pertama itu menyala dengan pembakaran radio aktif, bahan buangan radio aktif itu mula membuka "ruang" yang kosong di sebalik kegelapan dari sinaran "cahaya" yang bersinar itu. Sebab "kegelapan" itu adalah sebahagian dari "ruang" untuk menunjukan "cahaya" itu. Apabila "api" di jadikan dari "cahaya: itu, "graviti" tarikan bumi mula aktif untuk saling memperkenalkan di antara "terang" dengan "gelap" di ruang yang kosong itu. "Ilmu" dari "cahaya" itu mula tersebar dan yang pertama menerima "ilmu" itu adalah ruang kegelapan di mana "graviti" itu bertempat. Di dalam ruang yang gelap itu di mana "graviti" itu bertempat adalah di mana "haba" bahang "api" hawa nafsu" itu menyala. Sebab "api" akan menyambar dan merebak untuk biakan keturunan nya. Di situlah Iblis di jadikan dan juga jin dan syaitan untuk mentadbir pembikinan alam maya ini bersama "graviti" dan hawa "nafsu" yang menyala. Ruang yang kosong tadi mula berputar apabila "cahaya" terang dan ruang gelap itu bersalaman. Itulah permulaan nya "masa" dan detik waktu bermula apabila atmosphera di situ mula berputar.


Cahaya "nur" ini mempunyai rahsia yang tidak di ketahui kebanyakan makhluk yang di jadikan. Cahaya "nur" ini mengandungi kedinginan "air" yang membawa udara kehidupan.  "Oksigen" sangat di perlukan untuk ketenteraman suasana alam dan mengimbangi suhu atmosphera. "Api" yang menyala tadi berputar menjadi "matahari" di mana jin dan syaitan termasuk Iblis di jadikan dari "lidah" api itu. "Neutrinos" dari "matahari" ini menjadi asas tarikan "graviti" dan hawa "nafsu" untuk menjadikan segala gala ciptaan yang terbentuk. Sebab "ilmu" yang tersebar dari sinaran cahaya "nur" ini akan memberi "pengetahuan" kepada segala ciptaan yang terbentuk untuk berinteraksi. Pasangan yang berlawanan perlu kenal mengenal tindakan negatif dan positif nya. Kuasa "pilihan" untuk buat tindak balas perlu ada "ilmu" untuk kenal pasti reaksi asas keperluan. Tanpa "ilmu" tidak mungkin "api" itu akan di rasai panas dan "air" itu sejuk. Jadi walaupun "graviti" dan hawa "nafsu" di tugaskan untuk mencipta segala bahan atau benda yang berbentuk dan bernyawa, sudah pasti perlu ada "ilmu" untuk mengenal antara satu sama lain. Itulah tujuan "keimanan" untuk mengenal tindak balas di mana risiko dan akibat di terapkan. Begitulah Tuhan mencipta alam ini dan sudah tahu makhluk yang tercipta itu akan cuba "mengenal" Diri Nya yang tersembunyi di sebalik semua kenyataan realiti.


Tujuan hidup ini sangat samar jika kita terpedaya dengan desakan hawa "nafsu" yang berpaut di jasad tubuh kita. Mengapa Tuhan jadikan kita manusia perlu hidup di dalam "dua" alam yang berbeza. Alam kesedaran dan alam kelenyakan tidur. Mengapa kita perlu tidur???????? Mengapa kita hilang seketika dan hanyut entah kemana?????? Apakah itu hanya satu "episod" yang tidak bermakna dan sia sia????? Kembara Tidur adalah satu lagi perjalanan yang perlu kita lalui di setiap hari. 

Edit 8.5.14
Hidup ini adalah satu misteri yang perlu di jawab. Apakah benar kita tidak minta untuk di lahirkan ke dunia ini. Soalan ini sangat rumit untuk di jadikan jawapan jika kita tidak tahu di mana kita sebelum kita di lahirkan. Apakah kewujudan kita bermula dari benih baka yang di bawa ibu bapa kita di dalam sperma telur di rahim nya. Chromosome yang melekat dan menentukan jantina jasad yang akan terbentuk sangat misteri untuk di ketahui. Apakah stem sel kita yang masih halus itu mempunyai kesedaran untuk buat "pilihan" untuk wujud di realiti ini dengan jasad jantina lelaki atau perempuan. Setiap janin terjadi dengan denyutan nadi degupan jantung yang belum bersifat. Kita telah hidup sebagai "hermaprodit" untuk menunggu "peluang" yang di hulurkan. Sperma telur baka bapa kita yang melekat di rahim ibu kita adalah "pilihan" kita sendiri. Tidak ada paksaan untuk menerimanya sebagai "nasib" yang tidak di undang.

Kita telah "berpaut" di rahim ibu kita untuk dapatkan "peluang" itu dengan penuh harapan untuk hidup. "Harapan" adalah "perasaan" pertama kita rasai semasa kita masih di dalam alam ghaib. "Harapan" ini masih menjadi "perasaan" kita setelah kita lahir ke dunia ini. "Harapan" adalah "perasaan" hawa "nafsu" yang beraba raba di dalam kegelapan. Kita "buta" di ketika itu dan hanya boleh merasai "sentuhan" (tactile) yang datang menghampiri. "Alaq" adalah "pilihan" kita untuk "berpaut" di "air" lautan yang penuh. Jika "peluang" itu tidak di hulurkan, sudah pasti kita akan lemas di hanyut arus keadaan. Setelah "peluang" itu kita capai untuk hidup dengan denyutan nadi dan degupan jantung, jasad kita mula terbentuk untuk menentukan jantina nya.  Kita telah buat "pilihan" itu untuk menjadi lelaki atau perempuan.!!!!!!!Nabi Adam dan Siti Hawa telah menjadi "saksi" di ketika itu.       

Tidak boleh kita persalahkan Tuhan lagi di atas segala kehendak diri kita itu. Kita telah "pilih" untuk wujud di realiti ini dengan "harapan" yang "buta" tanpa mengetahui tujuan hidup itu. Apa saja yang melintas di hadapan kita akan kita capai untuk mengenal "hati budi" dan "watak kelakuan" nya. Kita membesar dengan "belas kasihan" yang sangat kita harapkan. "Hati budi" ibu bapa kita masih belum kita kenali. Apa yang ada di ketika itu hanya "naluri" yang penuh "harapan" agar di beri perhatian. Kita menangis bila kelaparan agar ibu menghulurkan susu yang sangat kita dahagakan. Mata yang terpejam, mula kita buka untuk melihat suasana alam. Tidak ada apa yang kita nampak di dalam kebutaan itu tetapi hanya "sentuhan" yang kita rasai. Setiap "sentuhan" itu akan kita cium bau nya untuk kita "kenal" sifat kemesraan nya. Belaian kasih sayang sangat kita harapkan. Ibu yang melahirkan kita sering kita "tunggu" akan kedatangan nya, untuk dapatkan setitik dua air susu nya. Sunguh nyaman bila berada di dalam pelukan ibu.

Tetapi bagaimana kah keadaan nya jika "bayi" itu di biarkan kelaparan. Tangisan sedih yang merindukan pelukan mesra tidak kunjung tiba. Bagaimanakah "perasaan" bayi yang di buang oleh ibu nya sendiri. "Bayi" yang di biarkan mati di gigit semut yang mengerumi jasad tubuh nya. Ibu yang membuang "bayi" yang di lahirkan seperti sampah, bukan lagi manusia yang berakal fikiran malah lebih teruk dari binatang yang berkeliaran. Setiap binatang akan bertangung jawab untuk melindungi baka nasad keturunan nya. Amat kejam ibu yang membunuh darah daging nya sendiri. Dosa itu tidak akan terampun dan akan menerima balasan nya.

Tetapi apabila kita di besarkan dengan penuh kasih sayang oleh kedua ibu bapa kita, bolehkah kita balas insan yang pernah berjasa kepada kita itu dengan keangkuhan kita???? Siapakah yang mendidik kita sehingga kita pandai bercakap. Bolehkah kita gunakan perkataan itu untuk menyentuh hati mereka sehingga mereka sedih dan menangis???? Bayi yang mereka tantang seperti minyak yang penuh akhir nya menjadi "bara" yang membakar diri mereka sendiri. Apabila mereka telah sempurnakan tangung jawab mereka, apakah tangung jawab kita untuk membalas jasa itu????? Jika ibu bapa kita sendiri kita khianati, apatah lagi Tuhan yang belum kita kenali. Jasa ibu dan bapa sudah nyata kita nikmati, agak mustahil kita akan dapat menghargai jasa Tuhan!!!! Mereka lah yang melambangkan ada nya Tuhan untuk kita taati.  

Apabila kita mula melangkah masuk ke alam akal baligh, hawa "nafsu" kita semakin memuncak untuk menguji hormon syahwat yang kian membara seperti lahar merapi yang membuak. Apa saja yang di luar sana akan kita uji dan kaji untuk mengenal kesan nikmat nya. "Hati" di dalam jasad tubuh kita yang mencurahkan "perasaan" telah mula mencari peminat. Jasad tubuh kita telah menjadi "dewa" yang perlu di puja. Asuhan ibu bapa yang menerapkan nilai murni keagamaan sejak kecil lagi, akan mula di cabar apabila kita melangkah pergi di khalayak ramai. Di setiap lorong yang kita lalui, syaitan sentiasa menunggu untuk menyesatkan kita. Malang nya kita terpaksa belajar dengan kesilapan sebab teori nasihat yang selalu di laungkan ibu bapa tidak dapat di terapkan  secara praktikal. Kita perlu uji dan kaji setiap acara yang di pamirkan untuk tahu nilai sebenar segala tanggapan. Kecurigaan kita melampaui segala halangan yang terikat.

Kemesraan dan kasih sayang sangat haus kita dahagakan. Kita mencari kasih sayang yang lebih nyata dari kedua ibu bapa kita. Setiap teman yang kita kenali wajib curahkan kesetiaan dan kemesraan yang mereka sedang dahagakan. Kemesraan dan kejujuran menjadi perdagangan yang di laburkan. Setiap pengkhianat akan di singkirkan dari senarai perkhidmatan. Menjalin hubungan mesra telah menjadi matlamat utama setiap remaja yang melangkah pergi. Hawa "nafsu" yang membara di dalam jasad tubuh mencari "sentuhan" yang sangat menyeronokan. Haba bahang 'api" itu perlu di panaskan dengan geseran sentuhan kulit. Adam dan Hawa sedang bermuafakat untuk masuk kedalam shurga.  Iblis menyelinap untuk hulurkan "nasihat" supaya merasa nikmat "kuldi" yang sangat menakjubkan. 

  Edit 10.11.14

Jadi apa juga yang akan di cipta sebagai “makhluk” itu perlu mempunyai “kesedaran” (consciouness) ini untuk mengetahui mengapa mereka perlu “wujud” di alam nyata atau realiti ini. Ini lah persoalan yang tidak pernah di tanya setiap “makhluk” yang hidup di alam ini. Sebab yang hidup perlu mempunyai “kesedaran” itu sebagai asas kehidupan dan apakah “tugas” yang perlu di lakukan pada “peluang” yang diberikan untuk kehidupan ini. “Kesedaran” ini yang kenal dengan “kefahaman” sebagai “saksi” kenyataan pada hakikat kebenaran adalah “mutu” kehidupan yang paling berkualiti. Apa gunanya kehidupan ini jika “kesedaran” itu hanya kenal kekeliruan dan kepalsuan. Di mana hakikat kebenaran itu untuk di buat “perakuan” dan “pengesahan” dengan “kefahaman” pada “kesedaran” hidup itu. Kita diberi “kesedaran” pada kehidupan ini untuk berdiri sebagai “saksi” yang nampak hakikat kebenaran itu.  

Apa gunanya Tuhan menonjolkan Diri Nya dengan “nyata” dan meminta setiap “makhluk” Nya “mengesahkan” kewujudan Nya itu??? Bukankah itu tidak perlukan “pengesahan” itu lagi jika Tuhan sudah “nyata” kelihatan. Tetapi Tuhan mahu setiap “makhluk” Nya mengenal kewujudan Nya dengan cara yang sangat tulus dan mulia. Untuk menjadi “saksi” itu setiap “makhluk” perlu sanggup dengan penuh rela dan keikhlasan tanpa sebarang “paksaan” untuk buat “perakuan” itu dengan “kesedaran” dan “kefahaman” yang jujur dan benar tanpa sedikit pun kecurigaan dan kesangsian. Jadi “pilihan” itu untuk hidup dengan “kesedaran” dan “peluang” untuk dapatkan “kefahaman” akan diberi dengan penuh kebijaksanaan dan ketulusan. Maka setiap zarah “partikel” yang halus dari debu itu perlu bermula dari tahap kebutaan “Si Buta” dengan asas kecurigaan untuk buat penilaian pada hakikat kebenaran itu.

Setiap zarah “partikel” ini akan di tanya “Bukankah Aku ini Tuhan kamu?” untuk di jawab di dalam kegelapan yang amat gelita. Sudah pasti Si Buta ini tidak dapat melihat untuk buat “pengesahan” itu. “Kecurigaan” Si Buta ini tidak akan terus buat “perakuan” tanpa sebarang sebab yang munasabah. Apa yang boleh di lakukan hanya meraba-raba di dalam kegelapan itu untuk dapatkan “sentuhan” (tactile) pada sesuatu yang wujud. “Sentuhan” Si Buta ini hanya mendengar kesunyian yang senyap membisu di sekeliling nya di mana “Si Bisu” yang berada di situ melihat kegelapan yang gelap gelita itu di perhatikan “Si Pekak” yang tidak mendengar satu apa pun. Jadi kebutaan, kesenyapan dan ketulian adalah asas setiap zarah “partikel” yang mulakan kehidupan mereka. Inilah suasana di mana setiap zarah “partikel” itu  mula mencari keperluan pada suasana keadaan di “ruang” yang penuh kekosongan dan gelap gelita. Si Buta, Si Bisu dan Si Pekak berada di dalam satu “ruang” yang gelap, senyap dan sunyi untuk melihat dengan “cahaya” kehidupan mereka. Si Buta itu adalah hawa “nafsu”, Si Bisu itu adalah ingatan “iman”  dan Si Pekak” itu adalah “akal” fikiran.
 
Setiap zarah “partikel” ini akan bermula dengan asas “kecurigaan” untuk menjawab soalan “Bukankah Aku ini Tuhan kamu?” Sebab dari keadaan yang “daif, lemah, hina dan fakir” itu, setiap tanggapan dan anggapan yang diperoleh zarah “partikel” ini, perlu puaskan “kecurigaan” yang di miliki itu untuk mencari kepastian yang lebih jelas. Dari “kefahaman” yang “kosong” (nothing) itu, maka zarah “partikel” ini tidak mempunyai “ilmu” pengetahuan yang cukup pada tahap kuanta “sesuatu” (something) untuk mencari kebenaran pada jawapan pada “kewujudan” itu. Jadi Tuhan tidak sediakan kelengkapan yang cukup pada peringkat awal permulaan untuk dapatkan jawapan yang mutlak pada “kewujudan” nya itu. Zarah “partikel” ini tidak pernah di sogok dengan segala bukti dan fakta yang nyata untuk di “telan” begitu sahaja dengan semua informasi maklumat yang jelas. Sebab Allah swt mahu setiap “makhluk” Nya membuat “pengiktirafan” dengan “pengesahan” dan “perakuan” tentang “kewujudan” Nya itu dengan penuh “keinsafan” dan “kesedaran” yang lebih tulus dan ikhlas. “Kecurigaan” itu akan gerakan satu tindakan “ingin tahu” untuk mencari hakikat kebenaran yang akan membuahkan hasil yang lebih tulus dan ikhlas.


Apabila zarah “partikel” ini “wujud” di realiti dengan bentuk rupa sebagai satu “makhluk” yang tercipta, tahap keupayaan nya akan meningkat untuk dapatkan informasi maklumat yang lebih banyak demi memuaskan “kecurigaan” nya itu. Dari kuanta “kosong” yang tidak tahu satu apa pun, zarah “partikel” ini di cabar mencari “jawapan” itu sehingga menjadi kuanta tahap “sesuatu” (something) sebagai asas perisian “ilmu” pengetahuan untuk berdiri “nyata” di realiti dan “wujud” sebagai “makhluk” yang tercipta dengan “berat muatan” yang memiliki “ilmu” pengetahuan yang secukupnya. Apa juga “makhluk” yang “wujud” di realiti ini perlu memiliki kebolehan untuk memberi “jawapan” itu tentang “kewujudan” Allah swt. Jika tidak mereka tidak akan berjaya mempunyai bentuk rupa untuk “wujud” di realiti ini. Sebab apa juga yang “wujud” perlu mempunyai “jawapan” itu sebagai asas “kudrat dan iradat” untuk mereka hidup dengan sempurna dan nyata.  

Jadi setiap zarah “partikel” yang menjadi “makhluk” dari anasir “air, api, angin dan tanah” ini  telah memiliki “jawapan” itu sebagai syarat kewujudan mereka. Apa juga “makhluk” yang “wujud” di alam maya ini sudah mampu untuk berbakti sebagai “Muslim” yang menyerah diri dan menurut segala perintah Allah swt tanpa sebarang bantahan dan keingkaran pada “hukum hudud” yang di tetapkan dan akan musnah dan hancur apabila tiba masa nya dengan tamat tempoh. Jadi apa juga yang berasal dari empat anasir “air, api, angin dan tanah” ini akan musnah termasuk jasad tubuh kita dalam tempoh yang di tentukan. Semua “makhluk” ini adalah “Muslim” secara semula jadi termasuk jasad tubuh kita yang akan turut perintah pada “hukum hudud” Allah swt yang di tetapkan sebagai “takdir” dan akan musnah atau “mati” apabila tamat tempoh nya. Jadi “jangka hayat” semua “makhluk” ini termasuk jasad tubuh manusia mempunyai “jarak” yang di tentukan mengikut perhitungan dan kiraan yang di ukur oleh “masa” (time) dan “kelajuan” (speed) nya.

“Hukum hudud” ini akan tentukan setiap bahtera jasad tubuh (biological vessel) dan bintang (heavenly body) dalam sistem solar akan melalui susut nilai (entropy) dengan ada nya “lubang hitam” (black hole) apabila “pintu” langit itu terbuka. Jasad tubuh kita akan mereput dan tenaga nya akan susut nilai apabila telah melalui satu “jarak” yang tertentu. “Hukum hudud” ini akan pastikan semua “makhluk” ini “Muslim” yang menyerah diri tanpa sebarang keingkaran dan menjalankan “tugas” mereka tanpa bantahan. Jadi pada asas nya semua “makhluk” ini adalah “Muslim” yang berbakti kepada Allah swt dengan taat dan setia untuk memberi “jawapan” itu. 
      
Sebab apabila Tuhan menjadikan “manusia” itu yang paling akhir setelah wujudnya semua “makhluk” lain, maka peranan “manusia” ini mempunyai kelainan dari segala makhluk Nya yang lain. “Amanah” yang akan di pikul “manusia” ini sangat canggih dan lebih rumit sebab akan ada “balasan” dosa dan pahala untuk segala gerak kelakuan dan amal perbuatan mereka. Makhluk lain seperti malaikat, jin, syaitan, air, api, angin, tanah, binatang, haiwan, serangga, tumbuhan dan yang lain akan berbakti kepada Allah swt sebagai “alat dan perkakas” untuk laksanakan “amanah” yang akan di pikul oleh seluruh umat “manusia” ini. Apabila setiap zarah “partikel” yang halus menjadi “debu” bertebaran tanpa nilai nisab “kosong” (nothing) untuk menjadi “sesuatu” (something) diberi “peluang” dapatkan “keadilan” yang tulus dan ikhlas mengenal Maha Pencipta dengan begitu teliti untuk buat “perakuan” dan pengesahan” tentang “kewujudan” Allah swt, maka “manusia” telah diberi segala keperluan untuk mencari “jawapan” itu dengan “kecurigaan” sejak dia lahir ke dunia ini.


Kita tidak pernah di paksa untuk hidup di dunia ini. Semasa kita masih zarah “partikel” itu, kita telah berusaha untuk mencari “jawapan” itu (Bukankah Aku ini Tuhan Kamu) sehingga kita berpaut dan melekat untuk di jadikan “janin” yang berbentuk rupa. Kita telah mempunyai “asas” itu untuk menjawab “soalan” ini. “Kesedaran” yang kita miliki ini adalah “bukti” kita telah terima “ilmu” itu untuk mencari “kefahaman” itu. Tuhan menyembunyikan diri kerana harapkan “jawapan” yang lebih tulus dan ikhlas tanpa kita melihat kepada Nya. Amal ibadah para “malaikat” tidak sama dengan amal ibadah seorang “manusia” yang menyembah dan memuji Allah swt tanpa melihat akan kewujudan Nya. Setiap pujian yang ikhlas yang kita sebutkan akan di sambut oleh Allah swt dengan begitu bangga sekali. Darjat kita “beribadat” kepada Allah swt  tanpa melihat atau nampak akan kewujudan Nya adalah “rahmat” yang paling besar untuk di miliki seorang “hamba” atau “makhluk” itu.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan