Sains Kerohanian,Kembara Mistik,Pontianak,Orang Minyak,Penanggal,Hantu Laut,Ilmu Hitam,Bilik Mayat,Baca Cerita seram ini!

Rabu, 16 Januari 2013

Sindrom Nenek Kebayan

Istilah "Old Hag Syndrome" yang di guna pakai pihak barat dan para saintis dengan "sleep paralysis"  untuk jelaskan kejadian pelik yang berlaku kepada kebanyakan manusia semasa mereka sedang tidur, adalah satu perkara yang perlu di bincangkan. Kejadian pelik di "tekan" semasa kita sedang tidur, sehingga membuat kita rasa terkejut dengan kesesakan nafas, bukan perkara yang boleh di anggap "igauan" dalam tidur. Kuasa "ghaib" yang menyekat pernafasan kita sehingga kita terkejut meronta untuk bernafas, adalah sesuatu yang menakutkan.

Ada suatu jelmaan di atas jasad tubuh kita yang melakukan perkara tersebut. Ada yang mengalami sesuatu pergerakan di atas katil di sebelah kita semasa tidur dan yang lebih pelik bila ada "bau badan" yang meresap di udara di dalam kamar tidur menunjukan kehadiran si penceroboh. Teman tidur yang datang tidur bersama di sebelah kita, bukan sesuatu yang boleh di anggap illusi fikiran minda. Kuasa anasir gelap ini telah lama menginap di atmosphera untuk berkongsi kawasan di mana kita hidup.

Mengapa mereka datang untuk menunjukan kehadiran adalah sesuatu yang perlu kita siasat punca nya. Jika mereka boleh gunakan tenaga mereka tanpa "jisim" yang nyata di mana graviti memerlukan "berat muatan" untuk daya tarikan graviti nya, tentu nya mereka datang dari gas udara yang kita hidu untuk bernafas.Kami telah jumpa banyak kata kunci tentang aktiviti mereka mengunakan udara angin. Mereka tidak perlu tunjukan jelmaan untuk wujudkan kehadiran mereka.Ini lah bahaya yang menanti. Mereka boleh tolak sehingga kita jatuh tersungkur di tanah.Mereka boleh buat setiap kemalangan dahsyat berlaku dalam sekelip mata.

Benda yang hilang dan timbul kembali adalah kenakalan mereka untuk berhibur atau menyakat.Jika mereka di situ untuk berhibur atau menyakat, tentu nya ada cara untuk berkomunikasi dengan mereka bagi jelaskan pendirian kita. Ini satu perkara yang kita perlu ambil tahu tentang apakah semua ini. Menyerahkan perkara itu kepada nasib bukan cara yang manusia patut lakukan untuk hidup. Langkah awal perlu di terapkan untuk jaga keselamatan kita.

Kita telah melihat manusia mati semasa tidur dengan sesak nafas. Apa yang membuat nafas kita terputus dari pernafasan lanjutan perlu di siasat.Apabila mereka menguasai udara yang kita hidu, mereka mempunyai kelebihan untuk letak diri kita tidak berdaya dalam setiap ketika. Kita manusia perlu sedar bahawa kita tidak mempunyai kuasa sepenuh nya untuk hidup di permukaan bumi ini. Ada tamadun lain yang berhak berkongsi alam ini bersama kita. Ini lah konflik yang kebanyakan kita tidak mahu ambil tahu seolah olah sudah ada "hijab" perlindungan yang memisahkan kita dengan mereka.

Jika kita percaya wujud nya Tuhan, kita juga perlu percaya ada nya jin dan syaitan. Di sini lah "nafsu" dan "iman" itu perlu di aplikasikan. Ini lah ektoplasma yang kita perlu ambil tahu tentang diri kita yang sebenarnya. Sebab jin dan syaitan akan berminat dengan jasad tubuh kita yang tidak mereka perolehi. Menghuni bumi ini bersama kita tidak akan selalu nya aman dan damai. Mereka  akan cuba pengaruhi jasad kita dengan segala keupayaan. Darah manusia adalah salah satu dari "minuman" mereka. Kerana itulah ada manusia yang berkomplot dengan mereka untuk tujuan tertentu. Mereka mempunyai "kepakaraan" yang kadang kala tidak dapat di lakukan oleh manusia.  

Kita perlu tahu bahawa semasa manusia itu sedang "tidur", jiwa kita akan berpisah seketika di mana hawa "nafsu" akan menetap di jasad tubuh kerana graviti tarikan bumi nya dan ingatan "iman" akan keluar untuk urusan rasmi nya. Jasad tubuh akan hilang kesedaran diri apabila perpisahan ini berlaku. Semasa hawa "nafsu" itu bersendirian di dalam jasad tubuh semasa tidur, jasad tubuh akan terdedah pada ancaman gangguan anasir gelap. Pernafasan kita di pacu oleh "naluri" tenaga hawa "nafsu" semasa jiwa manusia itu terpisah tanpa kesedaran pada realiti. Perpisahan ini masih mempunyai hubungan "nurani" di mana ingatan "iman" boleh mengesan seruan hawa "nafsu" di jasad tubuh. Kembara Tidur inilah di mana kita "bermimpi" dan "jarak" perpisahan ini boleh mengugat "jangka hayat" kita jika ingatan "iman" tidak dapat menyahut seruan hawa "nafsu" apabila jiwa nya di tawan oleh sebab yang tertentu.

Ancaman kepada jasad tubuh kita semasa kita sedang tidur ini perlu di beri perhatian khusus. Inilah saat yang kita manusia paling lemah tidak berdaya. Inilah masa nya dunia mistik mengambil kesempatan.  Jasad tubuh yang sedang tidur mempunyai tenaga hawa "nafsu" dengan graviti tarikan bumi. Ini bererti jasad itu mempunyai kuasa tenaga magnetik untuk menyerap gelombang jalur lebar di atmosphera. Tenaga hawa "nafsu" ini akan menangkap resepsi jiwa tenaga "iman" yang keluar dengan jarak perpisahan tertentu. Hubungan electromagnetik ini dapat memberi gambaran di mana kita dapat melihat di dalam mimpi. Tetapi mimpi ini sebenarnya adalah gelombang frekuensi jalur lebar di mana anasir lain di ruang angkasa boleh memintas laluan gelombang elektromagnetik ini. 

Jasad yang sedang tidur masih mempunyai "keinginan" hawa "nafsu" yang menuntut hak jasad tubuh nya. "Keinginan" ini masih menjadi satu "angan angan" yang di harapkan hawa "nafsu" yang menetap di jasad tubuh. Harapan ini seperti satu permintaan doa untuk di salurkan tenaga tarikan graviti bumi ke jasad tubuh dari ruang eletromagnetik. Di sinilah di mana peluang itu di ambil kesempatan oleh anasir gelap. Resapan hawa "nafsu" ini akan terpancar untuk dapatkan saluran frekuensi hubungan tarikan graviti bumi dari ruang atmosphera. "Jirim" gelap di ruang elektromagnetik akan menangkap saluran hawa "nafsu" untuk buat hubungan.

Keadaan jasad tubuh yang sedang tidur itu di mana hawa "nafsu" menunggu dengan resapan tarikan bumi nya akan menjadi bahan tarikan anasir gelap. Jika jasad itu dalam keadaan "kotor" atau "najis"  anasir gelap akan menjadi lebih berminat untuk mendekati nya. Inilah ketika apabila jasad tubuh kita akan di dampingi. Makhluk halus seperti jin dan syaitan amat berminat apabila jasad tubuh itu di dalam keadaan kotor atau tidak suci. Sebab "qarin' tamadun jin dan syaitan mempunyai "hak" untuk guna pakai jasad itu untuk kepentingan nya. Kembar janim ini masih menjadi rahsia alam mistik yang amat sukar untuk di jelaskan. Mereka hanya nampak "kesedaran" kita dalam keadaan tidur atau terjaga. Sebab itu soal hidup atau mati nya jasad manusia tidak ada dalam pengetahuan mereka.        

"Kesedaran" kita sebenar nya kosong dan gelap seperti mana jiwa hawa "nafsu" itu yang "buta" dan penuh kegelapan. Namun apa yang kita nampak sebenarnya adalah pandangan jiwa ingatan "iman" yang "bisu" dan tidak dapat berkata kata. Tetapi jiwa ingatan "iman" ini mempunyai saluran yang di hubungkan kepada "akal" fikiran yang "pekak" dan hanya boleh berkata kata dengan "ilmu" pengetahuan yang sedia ada. Sebab itu "kesedaran" kita atau (consciousness) itu mempunyai lapisan  hijab masing masing yang di salurkan "nafsu" , "iman" dan "akal" kita ini. Cuba lah kita pejamkan mata kita dan lihat kegelapan itu yang di pandang hawa "nafsu" yang buta itu. Lalu cuba lah bayangkan sesuatu yang pernah ingatan "iman" lihat di realiti dahulu. Gambaran itu di lihat imaginasi ingatan "iman" dengan segala "ilmu" yang masih ada dalam ingatan nya. Tapi kelebihan imaginasi ingatan "iman" ini boleh menjelajahi di luar linkaran masa silam dan pergi ke alam masa depan di mana ingatan "iman" boleh mencorak sesuatu peristiwa dengan azam peluang menerokaan nya.

Pembaca kami perlu tahu susunan anatomi jiwa rohani ini jika ingin mengenali diri kita sendiri. Sebenar nya jiwa kita ini sangat rindu supaya kita memberi tumpuan kepada nya. Kita selalu nya terlalu sibuk dengan urusan hidup dan mengunakan jiwa kita ini untuk kepentingan kehidupan. Tetapi pernah kah kita mengambil peduli jiwa yang selalu membantu kita mencapai segala kejayaan yang kita miliki selama ini? Jika kita tidak ingin mengenal dan ambil tahu terhadap jiwa kita sendiri, sudah pasti jiwa kita ini akan merajuk dan tidak akan melayan kita seperti sahabat yang karib. Bukan kah kita memerlukan jiwa kita ini apabila kita tidur atau sudah mati nanti? Apabila kita mengabaikan jiwa kita sendiri, sudah tentu anasir gelap yang ghaib akan mengambil kesempatan untuk menganggu kestabilan nya.

Pada dunia sains yang moden ini, manusia tidak begitu minat tentang perkara ghaib atau "intangible element" dalam bahasa sains terkini. Para saintis terkemuka sangat cenderung kepada alam realiti yang mereka boleh nampak. Perkara ghaib seperti "jiwa" dan "ruh" di anggap mitos atau mistik. Perlukah kita sebagai orang Islam mengikut jejak ideologi mereka yang tidak percaya ada nya Tuhan? Perkara ghaib ini sebenar nya boleh kita bukti kan. Sebab setiap "matter" ada "anti- matter" nya. Ini tidak di nafikan para saintis terkemuka. Sama juga dengan "symmetry and conservation" yang mereka akui logik nya di realiti. Jadi mengapa mereka menafikan wujud nya "intangible element" ini? Sudah pasti kerana mereka tidak mempunyai kebolehan atau kepakaran untuk mengkaji nya jadi mereka tolak dan nafi untuk tutup perbincangan itu.

Soal alam ghaib ini menjadi kajian sains kerohanian sebab para saintis tidak mahu menyentuh perkara ini. Carl Jung salah seorang dari para saintis terkemuka yang berminat dalam perkara mistik ini. Kajian sains kerohanian  ini perlu mempunyai asas yang kukuh untuk mengkaji tenaga "abadi" (perpetual) dan "emparan" (centrifugal) nya. Sebab "masa: atau (time) ini mempunyai hayunan yang berbeza yang berkait rapat dengan anasir gelap yang mempunyai "jangka hayat" atau (lifespan) yang lebih panjang dari alam realiti manusia. Ini lah yang buat kita manusia begitu sukar untuk menjejaki "jisim" mereka yang halus. "Wormhole" yang para saintis cari sebenar nya pernah di istiharkan kepada seluruh umat manusia dengan peristiwa "Israq Miqraj" Nabi besar kita Muhammad.

Jadi urusan ghaib ini bukan sesuatu yang karut atau mitos yang kita anggap mistik. Ini sebenar nya mempunyai kaitan dengan seluruh tenaga yang ada dalam alam angkasa ini yang para saintis gunakan dengan istilah "atom" yang berkaitan dengan "electron, neutron, proton" di mana "boson dan fermion" itu di kenal pasti. Jadi mengapa perkara ghaib ini di nafikan dan di anggap mistik. 

Manusia yang percaya ada nya Tuhan perlu luaskan akal fikiran mereka untuk teroka alam semesta. Janga hanya tertumpu kepada amal ibadat sahaja. Orang ynag berimana dengan orang yang berilmu sangat jauh darjat nya. Syaita tidak gentar kepada orang yang beriman tetapi sangat takut kepada orang yang berilmu. Jangan umat Islam kita ini hanya pandai mengunakan ayat Al Quran dan Hadith sahaja. Kita perlu melangkah lebih menyeluruh sehingga kita faham segala fitrah alam yang di jadikan Tuhan ini. Para ilmuan Islam di zaman dahulu kebanyakan nya ahli saintis yang tertkemuka sehingga menjadi rujukan kepada setiap bangsa dan agama lain. Jangan kita hanya pandai mengatakan itu haram dan ini halal sahaja, tetapi segala penyakit jasmani dan rohani tidak tahu mengubati nya.

Perkara ghaib atau "intangible element" ini perlu di beri perhatian yang sepenuh nya. Kita berhubungan dengan Tuhan bukan hanya di tikar sembahyang sahaja, tetapi patut memenuhi segenap detik masa. Kerana urusan hidup ini bergantung kepada kudrat dan iradat yang kita gunakan dari Maha Pencipta. Tidak kah kita ingin tahu bagaimana alam yang Tuhan jadikan ini di urus dengan "sebab dan musabab" nya? Perlu kita tahu apa yang berlaku di sebalik alam yaang nyata ini. Apakah anasir yang tersembunyi di sebalik kenyataan ini. Bagaimana kah "doa" kita itu boleh di makbulkan dan apakah yang menjadi "sebab dan musabab" nya bila rezeki dan nikmat yang kita terima datang mengikut atur cara yang tertentu. Begitu juga lah azab dan bencana yang melada setiap jiwa yang menangung resah dan duka lara.

Penyakit yang kita derita atau alami tidak akan berlaku tanpa "sebab" yang tertentu. Gangguan jiwa yang buat kita hilang "nikmat" hidup untuk seketika itu ada punca nya. Tidak ada satu perkara pun boleh berlaku kepada kita jika kita sendiri tidak meminta nya. Ini termasuk segala penyakit dan musibah hidup kita. 

Edit 28.2.14

Makhluk ghaib akan selalu mendekati jasad yang sedang tidur. Mereka akan datang menghampiri untuk memberi perhatian dengan minat yang tertentu. Ada yang akan duduk di sebelah jasad kita dengan tujuan untuk menemani. Tetapi ada juga yang akan baring di sebelah kita untuk tidur bersama. Peristiwa ini mempunyai maksud dan tujuan tertentu. Jika "jiwa" kita yang keluar telah jauh mengembara, ruang "celah lenyap" ini adalah waktu di mana "qarin" ini mengisi kekosongan itu. Ini lah masa nya kita akan bermmpi. Tetapi tidak semua mimpi itu boleh kita lihat atau ternampak. Jarak di antara "jiwa" ingatan "iman" dan jiwa hawa "nafsu" semasa kita tidur memberi kita kesedaran atau separuh sedar. Jiwa ingatan "iman" kita hanya boleh memberi gambaran apabila jarak itu masih dekat dan di dalam ruang tarikan graviti hawa "nafsu" yang buta itu. Jika kembara jiwa ingatan "iman" sudah melepasi linkaran orbit di luar ruang tarikan graviti jasad tubuh kita, ruang ini tidak lagi dapat menerima resepsi urusan rasmi itu.

Makhluk ghaib yang berkampung di atas muka bumi ini akan berkeliaran semasa langit telah gelap dan telah jauh di pertengan malam. Mereka akan menyelidi keadaan jasad tubuh kita untuk mengenal kekuatan dan kelemahan kita. Jasad kita sepatut nya mempunyai "penjaga" yang berada di situ. Jika "penjaga" itu tidak bertugas di situ, nescaya makhluk lain mudah mengambil kesempatan. Urusan "qarin" ini sangat rumit untuk kita jelaskan dengan terpenrinci. Melainkan kita sudah saling kenal mengenal untuk di temu ramah. Kembara "jiwa" ini bukan sesuatu yang mistik untuk di anggap remeh. Urusan hidup kita masih bergantung kepada keupayaan mereka.  

Edit 5.3.14

Jiwa rohani kita bukan sesuatu yang tidak perlu kita ketahui. Sebab di alam mayat nanti, kita akan bersama mereka sebagai panduan. Sebab jiwa rohani ini mempunyai perkampungan nya yang di sebut "sijjin dan illiyin" dan terpisah di antara langit dengan bumi. Tugas dan tingkah laku mereka ini perlu kita kenali untuk bezakan yang mana "hak" dan yang "bathil" di kalangan mereka. "Qarin" yang kita bentuk menjadi "identiti" diri kita ini mempunyai kembar seiras yang berlainan watak budi pekerti. Cuba lah kita perhatikan diri kita yang tidak selalu nya stabil dan berubah rubah dalam sekelip masa. Jantina "lelaki" dan "perempuan" di jasad tubuh setiap manusia juga boleh berubah watak pada jasad tubuh nya. Jiwa kita itu sebenar nya tidak berjantina dan jasad tubuh nya hanya sesuatu yang boleh di ubah suai mengikut "naluri" dan "nurani" jiwa nya.

Siapakah yang menentukan kita "lelaki" atau" perempuan" semasa kita lahir ke dunia ini???????? Soalan ini hanya boleh di jawab jika kita tahu rahsia kejadian jasad tubuh kita di mana Adam dan Hawa menjadi pengasas nya.

Edit 20.5.14
Dunia alam ghaib sangat dekat dengan dunia alam fana kita ini. Alam jin dan syaitan ini masih berkongsi "bumi" ini di mana kita menetap. "Jiwa" arwah orang yang telah mati di mana jasad nya terkubur di atas muka bumi ini masih menjadi tempat persinggahan sebagi "tugu" peringatan mereka. Jangan kita anggap bahawa kematian itu sesuatu yang berakhir dengan muktamat. Sebab "jiwa" ini masih mempunyai "peranan" yang boleh mereka lakukan.  "Jiwa" penghuni perkampungan "sijjin" dan "illiyin" mempunyai banyak urusan yang belum selesai semasa menunggu Hari Kebangkitan. "Jiwa" yang pernah bersekongkol dengan jin dan syaitan dan juga "jiwa" orang yang berilmu dan beriman masih boleh berurusan dengan alam fana jika keperluan itu mendapat keizinan Allah swt. Tidak ada larangan yang menghalang mereka dari berurusan dengan alam fana kita. Selagi dunia ini belum khiamat, alam "arwah" ini masih boleh kita hubungi. Bukan saja "jiwa" yang sesat boleh menganggu gugat ketenteraman kita, "jiwa" yang suci juga boleh membantu menjaga kestabilan kita. Hanya mereka tidak akan dapat faedah atau balasan dari urusan mereka itu. Sifat "identiti" yang telah mereka jadikan itu akan menjadi "pakaian" semasa menunggu Hari Perhitungan. Sudah tentu yang baik akan berbuat baik dan yang jahat akan berbuat jahat.

Tidak mustahil "arwah" datuk nenek moyang kita dan juga ibu bapa, masih mempunyai harapan yang tinggi terhadap kesejateraan kita yang masih hidup. Pintu ini tidak pernah tertutup dan masih terbuka untuk saling mendoakan. Doa kita dan doa mereka masih di dengari Tuhan untuk di perkenankan. Begitu juga yang jahat masih boleh buat angkara jika keinginan mereka itu di restui Allah swt. Jika jin dan syaitan di beri keizinan untuk menganggu umat manusia, kuncu kuncu nya juga boleh buat begitu. Jika Nabi Muhammad masih boleh menghulurkan "syafaat" nya, begitu juga dengan para awliah yang suci. 

Edit 16.6.14

Jin dan syaitan ini berada di satu gelombang frekuensi yang tidak jauh dari alam kita. Mereka juga mempunyai kepentingan untuk menetap di atas muka bumi ini. Ada hijab yang memisahkan kita dengan mereka. Sebab mereka telah lebih dahulu menduduki bumi daripada kita manusia. Perkampungan mereka memenuhi setiap kawasan yang menjadi penginapan kita sekarang. Apabila mereka masih kekalkan tamadun budaya kehidupan mereka yang sangat purba, kita manusia mengejar kemajuan dan buat perubahan. Inilah konflik sebenar di antara kita dengan mereka. Mereka sangat curiga dengan apa saja yang kita manusia lakukan dan akan menjadi marah jika kampung halaman mereka kita cerobohi. Tempat penginapan mereka telah sering di ganggu gugat oleh manusia dengan pembangunan moden. 

Adalah tidak mustahil komunikasi di antara mereka dengan kita dapat di lakukan. Malah ada yang menjalinkan hubungan mesra dengan mereka untuk dapatkan keperluan yang di inginkan. Perkahwinan di antara manusia dengan jin juga bukan sesuatu yang mustahil. Sebab mereka tidak berjasad seperti kita dan mempunyai sifat anasir "api" dan "angin" seperti "jiwa" kita manusia. Di situlah satu jalinan sulit dapat di menterai. Sebab "jiwa" hawa "nafsu" kita mempunyai kejadian yang sama dengan mereka. Tetapi tenaga "sifat" ini masih terikat dengan graviti tarikan bumi seperti hawa "nafsu" kita. Itulah mengapa mereka hidup di bawah langit pertama dan di larang naik melepasi ruang udara graviti tarikan bumi. Jika mereka boleh bergaul dengan manusia dalam satu ikatan bathin, tidak mustahil mereka juga boleh menganggu gugat kestabilan hidup kita. Di sinilah ancaman itu masih boleh di lakukan. Mereka masih berkeliaran di sana sini untuk mencari kesempatan.  

Edit 11.8.14
Bukan manusia sahaja penghuni di bumi ini. selain haiwan dan kehidupan liar, ada makhluk ghaib yang berkeliaran di sana sini. Mata kasar manusia mempunyai penglihatan yang terhad dan terbatas. Jika ada yang rabun jauh, dekat dan juga warna, bagaimana mungkin makhluk halus ini dapat kita lihat dengan nyata. Tetapi mereka mempunyai tanda kesan yang nyata pada kehadiran mereka. Sebab "suara" atau bunyi yang melintasi ruang udara kita boleh menghantar isyarat itu dengan jelas. Mereka adalah makhluk di ruang eletromagnetik dan setiap kali mereka berada di atas bumi yang mempunyai daya tarikan graviti, oksigen di kawasan itu akan berkurangan. Itulah mengapa kewarasan akal fikiran dan kesedaran kita akan terhakis apabila mereka mendekati diri kita. Jasad tubuh kita seperti tanah di bumi ini untuk mereka mendekati. Sebab mereka perlu mencari rezeki atau makanan mereka di situ. 

Jasad tubuh manusia yang kotor dan bernajis sangat mereka sukai. Mereka akan cuba dampingi jasad yang kotor dan berhadas. Kaum Hawa yang dalam haid sangat mereka minati. Sebab darah haid itu adalah jamuan mereka. Serangan histeria mempunyai banyak kaitan dengan kejadian ini untuk berdamping dengan "qarin" mereka. "Qarin" orang kafir sudah menjadi kenalan hidup mereka yang tidak perlu di ganggu gugat lagi. Kita perlu kuat memperkasakan "qarin" kita agar tidak di jadikan teman kehidupan mereka. Ayat dua khalimah syahadat perlu kita aktifkan berulang kali di setiap detik waktu. Tenaga khalimah ini perlu di tambah nilai apabila ia susut di jarak jangka waktu tertentu. Itulah mengapa Allah dan Rasul kita memerintahkan kita solat lima waktu. Di situ ada benteng pertahan yang sangat kukuh.  

Makhluk ghaib ini mempunyai agama sama seperti kita ini. Mereka juga mempunyai puak dan kaum bangsa yang tertentu dengan kebudayaan yang tersendiri. Apabila manusia di beri kelebihan untuk buat perubahan dengan "akal" fikiran mereka, bangsa jin dan syaitan ini sebenarnya mempetahankan tamadun kebudayaan mereka dari alam purba. Banyak yang jadi "penunggu" di tempat dan kawasan yang usang dan terbiar. Inilah konflik sebenar di antara kita dengan mereka. Kemajuan yang di bawa manusia menjadi ancaman kepada ketenteraman mereka. Kawasan yang manusia bangunkan dengan kemajuan adalah kemusnahan pada kampung halaman mereka. Mereka terpaksa berpindah randah untuk cari tempat penginapan yang lebih sesuai.      

Makhluk ghaib ini bukan hanya dari bangsa jin dan syaitan, ada juga "jiwa" sesat dari mayat orang yang sudah mati. Persoalan ini sangat rumit untuk di jelaskan dengan terperinci. Sebab "jiwa" mayat yang telah mati masih berada di alam yang sangat dekat dengan alam kita. Alam "kubur" ini masih menjadi kajian kebanyakan ahli kitab. Soal "sijjin dan illyin" ini masih belum boleh di perbincangkan kerana rahsia sulit ketuhanan. 


Edit 5.1.15

Semasa kita tidur, "jiwa"  hawa "nafsu" akan menunggu di tugu jasad tubuh dengan "graviti" tarikan bumi nya yang selalu meresap kehadiran "jiwa" ingatan "iman" nya. Perpisahan semasa kembara tidur dengan "jiwa" ingatan "iman" ini adalah "ruang" di mana resepsi "jiwa" hawa "nafsu" itu akan sentiasa meresap situasi perjalanan yang di lalui. Di sinilah bermula nya "mimpi" kita semasa "jarak" itu masih boleh di resap "jiwa" hawa "nafsu" yang buta ini. Gambaran yang kita nampak semasa bermimpi adalah penglihatan "jiwa" ingatan "iman" yang melalui perjalanan kembara tidur itu. Apa yang di lalui "jiwa" ingatan "iman" ini sangat misteri. "Mengigau" adalah salah satu episod di perjalanan itu.

Tetapi, semasa "jiwa" hawa "nafsu" yang buta ini menunggu di jasad tubuh nya, ia terdedah dari gangguan "makhluk" lain yang hadir dekat pada jasad tubuh itu. Inilah detik yang paling mencemaskan. Sebab si "buta" ini tidak akan nampak apa yang berlaku melainkan "jiwa" ingatan "iman" masih berada di dalam "jarak" yang boleh di resapi "jiwa" hawa "nafsu" ini. "Mengigau" adalah saat itu apabila "jiwa" hawa "nafsu" itu di ganggu. "Jiwa" ingatan "iman" yang "bisu" ini hanya mampu memberi "ilmu" ingatan nya untuk "jiwa" hawa "nafsu" itu gunakan. Pertalian "jiwa" ini sangat penting kita fahami. Itulah mengapa "ilmu" ingatan "iman" itu penting untuk mendidik hawa "nafsu" ini yang boleh menyebut dengan perkataan dan mempunyai "perasaan" yang di rasa jasad tubuh nya. Sebab "perasaan" adalah wajah hawa "nafsu" yang selalu di pandang "jiwa" ingatan "iman" ini. Mutu "kesedaran" kita bergantung kepada "jarak" dekat atau jauh di antara mereka ini atau "keharmonian" mereka bersama..

Kajian sains kerohanian kami akan mencari jawapan untuk dapatkan bukti bagaimana untuk tingkatkan mutu "kesedaran" ini yang sering terputus atau susut nilai. Hawa "nafsu" yang "buta" ini perlu di beri didikan dan bimbingan yang kuat supaya ia boleh berdiri sendiri dengan amalan "tabiat" yang lebih bermutu tinggi. Tugas ingatan" iman" perlu mencari "ilmu" yang hakikat itu untuk di jadikan rujukan hawa "nafsu" ini. Di sini "akal" fikiran perlu di arah menimba "ilmu" untuk di jadikan memori ingatan "iman" yang selalu akan pergi meninggalkan hawa "nafsu" itu bersendirian. Inilah suami isteri di dalam satu rumah tangga jasad tubuh kita. Jika kita tidak mahu mengambil tahu urusan mereka, maka kita akan hanyut dengan hala tuju yang tidak menentu. Pastikan jalan "siratalmustaqim" itu dapa kita lalui dengan jalan yang lurus.  






Tiada ulasan:

Catat Ulasan