Sains Kerohanian,Kembara Mistik,Pontianak,Orang Minyak,Penanggal,Hantu Laut,Ilmu Hitam,Bilik Mayat,Baca Cerita seram ini!

Jumaat, 4 Januari 2013

Jodoh

Apakah jodoh itu akan datang bergolek kepada kita seperti ketentuan yang telah di tetapkan. Ini perlu kita siasat agar kita tidak salah menguna pakai andaian yang di terapkan. Jodoh ini banyak cabang nya dari pertemuan silaturahim sehingga kepada nasib yang akan di tempohi. Perlu di ketahui setiap sesuatu tidak akan terjadi jika kita sendiri tidak "memilih" dengan kehendak kita. "Jodoh" ini bukan ancaman yang datang untuk menyerang tetapi di jemput dengan kerelaan hati.

Apa yang kita minta adalah "pilihan" yang di harapkan. Daya usaha kita untuk mendapatkan sesuatu dari pelbagaian aneka cita rasa adalah sesuatu yang kita ambil dengan penuh kesedaran. Tetapi "jodoh" mungkin di salah taksir oleh sebahagian manusia bahawa segala itu akan datang menjengok di hadapan kita untuk di sajikan. Takdir dan Nasib ini perlu di semak semula. Jika sesuatu itu telah di tetapkan untuk di sambut, tidak mungkin kita akan di pertangung jawabkan. Tentu ada kuasa "bebas" di situ yang memberi kita "pilihan" untuk menentukan.

Dalam perjalan hidup ini, kita akan bertemu dengan pelbagai rupa bentuk untuk kita "terima" atau "tolak" menjadi sebahagian dari hidup kita. Yang datang bertemu adalah "jodoh" yang telah di atur tetapi pertemuan itu masih menjadi "pilihan" kita untuk menerima dan menolak. Apa yang kita ambil atau terima "bukan" jodoh tetapi "pilihan" kita sendiri. Dalam agama tidak ada paksaan yang mesti kita terima tanpa "hak" untuk kita menentukan. Agama "menetapkan" tapi kita "menentukan". Sama juga dengan "halal" dan "haram" yang agama telah menetapkan tetapi kita yang menentukan sama ada yang "halal" atau "haram" itu untuk di guna pakai. Bukan kah itu kebebasan "pilihan kita? Tuhan Maha Adil dan tidak pernah memerintah manusia dengan kuku besi. Hanya manusia sahaja yang melebih dengan akta dan peraturan. Istilah "islam" itu sendiri perlu di hayati. "Menyerah diri" sepatut nya bermakna "reda dan ikhlas" menghulurkan bakti. Itu yang Tuhan mahu, bukan paksaan yang mengancam sehingga hilang segala ketulusan.

Tajuk "jodoh" pertemuan dalam soal teman hidup perlu di perhalusi agar tidak di salah erti. Pernikahan boleh berlaku dalam bila2 masa saja jika kita sendiri yang cari dan merestukan. Jangan harapkan pasangan kita itu datang menjelma di sisi kita dengan penuh kesempurnaan. Yang "cerewet" atau "memilih" sebenar nya mengunakan "hak" mereka untuk menanguh berlaku nya "takdir" untuk tentukan "nasib". Kita yang perlu meletakan diri kita di satu tempat di mana "takdir" sedang berlaku untuk menentukan "nasib" kita dengan "pilihan" yang di "tempah" (tender) dengan hijab kabul.  "Jodoh" adalah sebelum berlaku nya "pilihan". 

Apa yang di pilih adalah tangung jawab kita sendiri untuk mengambil dari "jodoh pertemuan" yang telah di sediakan "takdir" untuk mencuba "nasib" dengan "pilihan" yang di buat. Ikan yang di laut perlu di tangkap dan asam yang di darat perlu di petik hatta tidak akan bertemu jika kita tidak pernah ingin memasak nya di dalam periuk. Keinginan itu adalah kuasa hawa "nafsu". Jika keinginan itu tidak pernah timbul, jasad tubuh tidak akan dapat merasa nikmat nya dengan azab yang di sediakan. Ingatan "iman" perlu mengawal keadaan agar tidak terpesong dari landasan agama.

Naluri keinginan adalah sesuatu yang lazim dan sedia ada tanpa terikat dengan "pilihan". Ia akan datang sebagai "fitrah" yang telah di terapkan "takdir" yang memerintah alam termasuk bumi dan jasad tubuh kita. Daya tarikan graviti ini yang ada pada hawa "nafsu" perlu di tingkatkan dengan "berat" muatan yang di angkut ingatan "iman" dan di labuh dengan sauh "keyakinan". Bukan kah "nasib" itu selalu tersembunyi untuk kita cari dengan kemungkinan "peluang". Apakah "peluang" itu tidak pernah tersedia untuk kita memilih? Itu lah "jodoh" yang telah di tetapkan. Tetapi "pilihan" itu adalah "hak" kita yang perlu di pertangung jawab kan.

Edit 6.11.13

Kuasa "sebab dan musabab" yang di pacu "takdir" perlu di "tempah" untuk menjadi "pilihan" kita sebagai "hak" yang di tuntut. "Takdir" tidak akan pernah menunggu keputusan kita dan akan beri "peluang" itu kepada yang lain. "Pilihan" ini adalah "lepas bebas" atau "free will" yang di beri kepada setiap kehidupan sebagai asas keperluan. Ini adalah "naluri" asas yang di beri kepada setiap yang bernyawa dan di kuat kuasakan oleh "niat" yang ada pada hawa "nafsu" dengan keinginan nya. Tetapi "peluang" itu perlu di cari jika "takdir" tidak datang menghulurkan nya untuk di capai. "Peluang" ini tertakluk pada "nasib" yang perlu di laksanakan dengan "rekaan pintar" atau (intelligent design) untuk mencorak sesuatu dengan kebolehan dan keupayaan kita. Burung yang terbang bebas di angkasa tidak akan masuk ke dalam sangkar jika tidak di pikat dengan habuan keinginan hawa "nafsu" yang buta.

"Memikat" adalah satu kebolehan yang perlu di tingkatkan dengan keupayaan yang tinggi. "Memikat" kadang kala perlu di lakukan dengan peralatan yang cangih. "Perkakas" adalah sesuatu yang perlu di gunakan manusia. Sebab manusia sememangnya di jadikan untuk mengunakan peralatan dan perkakas untuk keperluan hidup nya. Tanpa alat dan perkakas ini, manusia akan menjadi kurang upaya atau tidak berdaya mencapai matlamat. Mencapai matlamat ini mempunyai banyak atur cara. Tidak ada yang mustahil jika kita  tahu mengunakan "perkakas" yang betul dan formula yang berkesan. 

Di antara "pilihan" yang di buat dan "peluang" yang di cari perlu ada atur cara yang berkesan. "Takdir" yang menghulurkan asas keperluan tidak pernah menyediakan nya mengikut permintaan. Kita perlu "pilih" yang sesuai dan ambil "peluang" untuk mendapatkan nya. Sebab Tuhan tidak akan "suap" sesuatu ke dalam mulut untuk di telan kerana "keinginan" itu adalah "hak" kita untuk memilih dan tangung sendiri kepada risiko dan akibat nya. Risiko dan akibat ini adalah kuasa "sebab dan musabab" yang perlu kita ambil tahu dari apa yang di sediakan "takdir". "Nasib" yang kita terima adalah anugerah pencapaian yang kita sendiri perolehi. Jadi "nasib" ini tidak pernah terhad pada mana mana peruntukan yang khas. Kita boleh ambil apa saja yang kita mampu dan terdaya dan tidak ada had untuk menyekat "nasib" kita itu. 

Edit 30.5.14

Perlu kita ketahui bahawa Tuhan telah memberi kita "akal" untuk di gunakan sebagai usaha untuk mencapai segala "doa" dan keinginan kita. Apabila Tuhan berkata, "Aku tidak akan mengubah "nasib" sesuatu kaum melainkan mereka sendiri yang mahu mengubah nya", itu sudah jelas kita perlu melakukan sesuatu dengan buat "pilihan" dan mencari "peluang" untuk berhijrah kearah kesejahteraan. Jadi "jodoh" ini sebenarnya apa yang berlaku tanpa di rancang dan datang kepada kita untuk di uruskan. Apabila kita tidak pernah "niat" untuk melakukan sesuatu, tetapi di hidangkan di hadapan kita untuk di sambut dengan kebijaksanaan "akal", itu bererti kita telah di beri kebebasan untuk buat keputusan dengan "pilihan" kita. Manusia hanya "merancang" dengan "akal" fikiran nya dan Tuhan yang "menentukan" dengan "nasib" yang di terima. Jika kita tidak pernah merancang dengan "niat" sesuatu itu untuk berlaku, maka itu lah "jodoh" yang di tentukan untuk kita tempuhi dengan keupayaan kita untuk menempah "nasib" yang akan di tentukan.

"Jodoh" ini yang berlaku tanpa "niat" adalah sesuatu yang perlu kita fahami. Sebab di situ ada "bahasa" yang di terjemahkan untuk kita memahami dengan "akal" fikiran yang lebih jelas. Ini sebenar nya adalah satu "amanah" yang perlu kita pikul jika kita memilih untuk ambil dan pikul tangung jawab itu. Hanya jika kita benar benar mahu berada di sisi Allah swt, maka urusan ini menjadi sesuatu yang sangat berat dan besar habuannya jika kita berjaya. Mungkin kita tidak pernah mahu teliti urusan "jodoh" ini yang datang tanpa di undang. Inilah ketentuan yang datang untuk kita hadapi dengan penuh bijaksana. Sebab "musibah" itu juga datang tanpa di jemput dan begitu juga ajal maut kita. Jika "jodoh" ini boleh datang untuk bertemu dan menguji kecekapan "akal" fikiran kita, sudah pasti ada persiapan yang perlu kita sediakan untuk menghadapi nya. Di sinilah kita sangat memerlukan bantuan Tuhan yang Maha Mengetahui.

 Hubungan kita dengan Tuhan tidak boleh terputus walau sesaat pun. Kesedaran kita selalu nya berlegar di segala penjuru alam untuk meneroka. Apabila kita di hanyutkan hawa "nafsu" yang buta, kesedaran kita tidak akan tertumpu kepada ingatan "iman" yang sepatutnya berpaut pada kepercayaan kita yang yakin. Walaupun kita ini "muslim" secara asasnya, tetapi "niat" menyerah diri itu mesti di aktifkan untuk berada di dalam naungan Allah swt. Sebab itu Islam menyuruh kita 'menyerah diri' kepada Allah swt untuk mendapat perlindungan yang lebih berkesan. Kekuasaan Allah swt tidak pernah mahu kita guna pakai sebalik nya kita mengambil risiko itu sendiri dengan menempah hala tuju "nasib" kita kepada kuasa "sebab dan musabab" yang akan mencapai kita yang berada di luar naungan Allah swt. 

Apabila "jodoh" itu datang tanpa di duga, kita sepatut menyerahkan "nasib" kita kepada Allah swt untuk dapatkan petunjuk dan bimbingan. Di sini hubungan kita dengan Allah swt perlu kukuh. Jika kita kenal Allah swt hanya sekadar "nama" Nya tetapi tidak mengenal "sifat" dan kebesaran Nya, kita akan terlepas "peluang" yang sepatutnya kita ambil untuk berada di bawah jagaan Nya. Apa saja yang kita "pilih" belum tentu pasti akan datangkan kebaikan kepada kita. Itulah mengapa kita perlu merujuk kepada Allah swt untuk dapatkan bimbingan dan panduan. Perlu kita ketahui bahawa setiap "niat" yang kita terapkan, akan di perkenankan Tuhan dalam sekelip mata. Bukan kah kita telah di beri "akal" untuk buat pertimbangan yang sepatutnya merujuk kepada ingatan "iman" kita untuk menetapkan kehendak kita bukan hanya turut kehendak hawa "nafsu" yang buta itu. Ingatan "iman" inilah yang boleh membantu kita menilai risiko dan akibat yang akan kita tempuhi dari setiap "niat" yang kita hulurkan.

Urusan sebelum "niat" ini sangat halus untuk kita teliti dengan bijaksana. Di situlah "jodoh" itu akan muncul untuk beri kita kesempatan memilih dan mengambil peluang. Jika "peluang itu kita capai tanpa mengajak Allah swt bersama sebagai "saksi", itu bermakna kita ingin uruskan "jodoh" itu mengikut keupayaan kita sendiri. Risiko dan akibat itu perlu kita tangung sendiri dan Allah swt akan biarkan kita untuk mengatur hala tuju yang kita sendiri pilih. Tetapi yang "pelik" nya, kita akan salahkan Tuhan apabila kita gagal dari apa yang kita sendiri minta begitu. Allah swt telah atur segala urusan ini dengan penuh teliti. "Sistem" berurusan dengan Allah swt ini sepatutnya menjadi satu "ilmu" yang perlu kita tuntut sampai dapat. Tetapi banyak yang sibuk mengenal huruf dan suara sahaja tanpa ingin mengenal "sifat" Nya yang perlu kita gunakan setiap hari. Di situlah timbulnya "putus asa" yang menjadi punca kegagalan kita.

Soal "jodoh" pertemuan di antara kaum Adam dan Hawa ini atau lelaki dan perempuan sudah menjadi kepentingan yang sangat di perlukan. Sudah pasti banyak yang ingin mengetahui atur cara yang sebenarnya. Setiap lelaki atau perempuan yang ingin mendapat "jodoh" pertemuan ini perlu tahu kedudukan perkara ini. Sebab tidak semua pasangan lelaki dan perempuan itu menjadi suami isteri dengan "jodoh" yang di tetapkan. Ada yang berkahwin hanya mengikut "pilihan" dan "tempahan" yang mereka lakukan dengan "hijab kabul" yang sah di sisi masyarakat. Sebab apabila pertemuan pasangan itu di atur dengan sengaja oleh diri mereka sendiri, itu bermakna sudah menjadi "pilihan" mereka untuk di makbulkan dengan "niat" mereka untuk bernikah. Hidup rumah tangga begini bukan "jodoh" yang di tetapkan. Risiko dan akibat hidup bersama pasangan ini menjadi tangung jawab sendiri.

Tetapi jika pertemuan itu di risik oleh orang lain untuk di jadikan "jodoh" pertemuan, persetujuan pasangan ini untuk bersama, menjadi satu ujian yang patut di perlihara dengan bermunajat kepada Allah swt untuk dapatkan pedoman. Ini bererti, kehidupan suami isteri ini berdasarkan keimanan kepada Allah swt untuk di sempurnakan. "Niat" untuk bernikah itu perlu naik untuk dapatkan restu dari Allah swt. Jika "niat" itu tidak di pasang atas sebab yang lain, nescaya, kehidupan suami isteri ini akan di landa ujian yang sangat getir. Melainkan bantuan itu di minta dengan doa yang ikhlas semoga berada di bawah perlindungan dan ketetapan Allah swt. Secara hakikatnya, kita tidak mempunyai kebolehan dan pengetahuan untuk mengatasi semua masalah jika tanpa bantuan dan petunjuk dari Allah swt. Jika kita inginkan perkhawinan itu kekal sampai akhir hayat, sudah tentu kita akan berdoa untuk di perkenankan.    

Setiap rumah tangga akan bergolak walau sekecil mana masalah itu yang timbul. Tanpa "kesabaran" yang kita panjatkan kepada Allah swt, kita akan di landa "putus asa" untuk tamatkan "siratulrahim" itu untuk bercerai. 

Cerita Adam dan Hawa sepatutnya menjadi pedoman kepada umat Muhammad. Sebab "nikah" atau "hijab kabul" ini akan di tuntut oleh kaum  Hawa dari kaum Adam. Rindu kasih sayang di antara kaum Adam dan Hawa bermula dari percintaan yang pertama. Sebab "buah kuldi" itu menjadi habuan yang sangat lazat. Tanpa "buah kuldi" itu, kemesraan di antara dua kelamin yang berbeza tidak akan ada nafsu "syahwat" nya. Setiap pasangan yang ingin berkhawin dan berumah tangga perlu melafazkan "hijab kabul" ini untuk kesejateraan mereka. "Hijab kabul" yang sebenar yang pernah di lafazkan dari Nabi Adam kepada Siti Hawa sangat penting untuk kita ketahui. Sebab Nabi Muahmmad akan mejadi "saksi" di antara perjanjian itu. Rahsia Adam dan Hawa ini sepatut nya menjadi ilmu pengetahuan para remaja yang ingin memiliki shurga hidup yang sempurna.  

Wahai kaum Hawa!!! Kamu di jadikan dari jasad Adam yang sangat merindukan belaian kasih sayang mu. Jika engkau ikhlas menghulurkan kasih sayang itu, maka "wajid" bagi kaum Adam mengambil kamu dalam pelukan nya selagi engkau menjaga kesucian "aurat" mu. Jika engkau mengkianati perjanjian yang di "saksi" kan Nabi Muhammad, engkau bukan lagi pasangan yang "sah" walaupun engkau masih hidup sebumbung dan tidur sekatil dengan nya. Sebab "bidadari" di shurga akan menunggu ketibaan suami mu dengan penuh kerinduan. Tetapi jika engkau taat dan di khianati kaum Adam, maka baka Adam itu akan di tukar menjadi baka keturunan syaitan yang merupakan "hermaprodit" dari asal usul kejadiannya. Apa yang di "saksi" kan Rasulullah adalah mengesahkan kelamin jantina di antara kamu. Sebab Umat Muhammad mempunyai tangung jawab untuk membuktikan "akhlak" nya untuk di bawa pulang ke "rahmatullah" di atas jembatan "siratalmustaqim" apabila "siratulrahim" di antara Rahman dan Rahim itu terputus dengan "talak" yang tidak pernah di lafazkan.

Setiap pasangan yang ingin menjadi suami isteri, perlu mendapat pengesahan "wali" yang mengredhakan nya. Sebab kedua ibu bapa kamu telah membesarkan kamu sehingga kamu meningkat remaja dan sempurna "akal baligh" kamu. Jika kamu tidak mendapat menilai "jasa" kedua ibu bapa mu yang membesarkan kamu, lalu pergi untuk berbakti kepada seorang yang baharu kamu kenal dalam sekelip mata, apakah kamu fikir itu "jodoh" yang di tetapkan Tuhan????? Di mana "saksi" dan "wali" yang lebih "sah" dari kedua ibu bapa kamu. Walaupun kamu di ikhtiraf di masyarakat umum namun pengzinaan itu masih berlaku selagi "benih" yang melahirkan kamu itu tidak kamu dapat restu nya. Kedua ibu bapa kamu ada "hak" yang tidak boleh kamu mansuhkan dengan keangkuhan kamu yang baru pandai mengenal hidup. Apakah "zuriat" yang akan kamu berdua lahirkan itu baka "nasab" yang sebenar????? 

Jika kita perhatikan ketika Adam dan Hawa melahirkan kembar lelaki dan perempuan (Qabil dan Iqlima) dan di nikahkan kembar pertama pada kembar kedua (Habil dan Labuda) untuk biak keturunan manusia, agar tidak berzina dengan muhrim nya. Pernikahan yang di restui kedua ibu bapa kita adalah "kunci" kebebasan untuk kita bina kehidupan kita sendiri. Tetapi kadang kala anak anak ini tidak tahu mengenang jasa kedua ibu bapa dan sanggup mendahului hawa "nafsu" mereka yang buta itu. Di situlah punca pembiakan baka benih yang porak peranda dan mendatangkan kerosakan di atas muka bumi ini. "Jodoh" adalah sesuatu yang di sarankan kepada kita tanpa keinginan yang pasti. Kerelaan itu di sambut dengan kesabaran untuk menunggu kebahagiaan yang lebih tulus dan ikhlas. Siapakah yang dapat mengenal hati budi pasangan nya untuk buat kepastian itu????

Percintaan yang di jalin tidak semestinya berakhir dengan kebahagiaan. Keghairahan yang di beri tidak mestinya kesedaran. Kerelaan sepatutnya di hambat kemuskilan hakikat. Ujian dan silap terpaksa di tempoh demi menjaga "amanah" yang di capai. Hidup hanya menduga keikhlasan dan ketulusan. Setiap nikmat adalah anugerah dan setiap keazaban adalah ujian kesabaran. Tetapi apabila "putus asa" itu di ambil sebagai jalan muktamad untuk akhiri perjalanan hidup, "benih baka" yang telah di kurniakan menjadi "mangsa" penderitaan untuk menjaga maruah hawa "nafsu" yang jemu di badai ombak kebencian. Apabila zuriat "cinta" bertukar menjadi hamba "benci", sesaat dari penderitaan mereka di kira sebagai azab untuk di tebus kemudian nanti. Anak anak yang kita lahirkan ke bumi ini, tidak pernah berdosa dari segala perbuatan kita, tetapi mereka akan mula di hisab apabila mereka mungkir menghulurkan kesetiaan kepada kedua ibu bapa nya untuk berbakti kepada orang lain.   

Mengapa jasa ibu bapa kita sangat mudah untuk kita lupakan. Sebab hawa "nafsu" kita ini tidak pernah mengenang budi. Hanya ingatan "iman" sahaja yang boleh merasa tangung jawab itu untuk di sempurnakan. Walupun setiap anak mempunyai "hak" untuk mulakan bahtera hidup, namun "pulau" yang pernah kita jadi penghuni nya jangan sekali kita lupakan. Sebab tujuan kita mendirikan rumah tangga sebab kerana kita ingin mendapat zuriat dan biakan baka "nasab" yang sempurna dan suci. Begitu jugalah ibu bapa kita dahulu yang ingin mendapatkan kehadiran kita di dunia ini. Tetapi mengapa ketika kita ingin pergi meninggalkan "jiwa" yang pernah menaungi kita semasa sakit dan susah, kita tinggalkan mereka dengan kepiluan dan kesedihan yang sebak. Mereka telah bertungkus lumus membesarkan kita dengan mencari rezeki bermandikan peluh dan keringat. Mengapa kita bawa seorang yang belum kita kenali hati budi nya untuk di jadikan tahta dalam hati kita. 

Jika "nasab" yang akan kita lahirkan itu bermula dengan pengkhianatan terhadap kedua orang tua kita, apakah mungkin "baka" itu boleh mendatangkan manfaat kepada umat manusia. Keluarnya Hawa dari tubuh Adam dan keluarnya kita dari rahim ibu kita. Di mana letak nya shafaat Hawa jika tidak kepada Adam dan di mana letak nya shafaat kita jika tidak kepada ibu bapa kita. Kita boleh berkahwin dengan sesiapa saja tetapi tidak boleh tukar sama sekali ibu bapa kita. Bakal isteri atau suami hanya menjadi pemegang "amanah" yang akan di ambil alih dari restu ibu bapa kita. "Amanah" itu tidak boleh di rampas dengan paksaan dan patut di terima dengan keikhlasan. Sebab jika kita boleh buat "pilihan" kita sendiri apakah kedua ibu bapa kita tidak mempunyai "hak" untuk memilih juga??? 

Jika kita ingin mendapatkan "Baba Rahman" atau "Babu Rahim", kalimah "Laillahillallah dan Muhammadarasulullah" patut di tukar ganti. Allah dan Muhammad patut jadi "saksi" di dalam pernikahan kita. Pilihlah sesiapa saja yang kita suka tetapi jangan sekali melupakan peranan ibu bapa kita yang akan menjadi "wali" dalam pertalian yang ingin di ikat itu. Inilah "nasab" yang suci dan sempurna di mata Allah dan Rasul. Jika kita cuba nafikan peranan mereka, nescaya syaitan akan mengunakan kesempatan itu untuk menabur benih bakanya. Benih baka ini akan mendatang kan banyak masalah dari yang di selesaikan. Sebab baka yang buat masalah dan baka yang selesaikan masalah akan muncul di celah anak cucu kita. Jangan sampai anak yang kita lahirkan ke dunia ini mendatangkan banyak masalah kepada umat manusia. Hidup mereka menjadi satu tugas untuk merosakan kehidupan orang lain. Anak yang di cemari baka syaitan akan mengagungkan jasad tubuh nya. Sifat sombong, takbur, riak, tamak, hasad, dengki, khianat, dusta, curi, akan jadi salah satu dari minat mereka.  

Edit 4.6.14

"Jodoh" pertemuan untuk mencari pasangan hidup tidak pernah "terhad" atau di "sekat" kepada setiap kaum Adam dan Hawa. Allah dan Rasul sangat mengalak kan kita mendirikan rumah tangga dan beranak pinak. Tuhan akan menghantar kaum Hawa kepada kaum Adam untuk mereka buat "pilihan" itu. Begitu juga kaum Adam akan di hantar kepada kaum Hawa untuk mereka tunjukan minat. Tetapi pergaulan bebas di antara dua "kelamin" ini telah mengancam kesucian instituisi rumah tangga ini sehingga "jodoh" itu tidak lagi mempunyai nilai kesucian. Jika kaum Hawa sudah tidak lagi mempunyai nilai maruah diri yang suci untuk di ambil sebagai penginapan "rahim" baka "nasab" keturunan kita, keramat "jodoh" ini tidak lagi membawa manfaat. 

"Jodoh" hanya boleh di guna pakai oleh mereka yang menjaga maruah diri dan bukan kepada golongan yang hidup bebas dan liar. Mereka yang bergaul bebas di khalayak ramai dan bertemu buah hati untuk di jadikan pasangan hidup mereka, bukan lagi di bawah naungan martabat "jodoh" yang suci ini. "Jodoh" yang sebenar bererti kita di temukan di dalam satu pertemuan yang di restui Allah dan Rasul yang di "wali" kan kedua ibu bapa kita. Ibu bapa yang mahu menjadi "wali" kepada "hijab kabul" anak mereka perlu selidik atau risik "baka" keturunan sebelum memberi persetujuan. Sebab baka keturunan yang akan di bawa "nasab" kita perlu mempunyai nilai "benih" yang baik. Agama Islam sangat mementingkan soal "baka" ini. Kita perlu ambil pasangan hidup yang mempunyai mutu nilai yang paling baik.

Tetapi jika perkara ini tidak di ambil berat dan di pandang remeh oleh ibu bapa itu sendiri, nescaya keturunan kita yang akan datang akan tercemar dan rosak. Sebab kebudayaan yang akan di bawa di dalam instituisi keluarga kita akan di pengaruhi oleh anasir yang tidak sihat. Setiap "baka" keturunan yang kita cari perlu ada dua peranan yang di tetapkan Allah dan Rasul yaitu menjadi "khalifah" dan wakil "Rasulullah" untuk kesejahteraan kehidupan kita. Menjadi "khalifah" ini untuk kemasyhuran "ekonomi" dan jasad tubuh, menjadi wakil "Rasulullah" ini untuk keharmonian "jiwa" bathin kita. Jika kita hanya berjaya di dalam lapangan kedunian tetapi muflis di dalam rohani ketuhanan, kita tidak akan bertemu kebahagian.  Inilah apa yang Allah dan Rasul cuba "jodoh" kan kepada kita. Bukan keperluan "syahwat" untuk puaskan hawa "nafsu" yang buta itu dalam rumah tangga perkahwinan. "Jodoh" inilah yang kebanyakan kita tidak mahu terima. Jadi jangan lah kita gunakan istilah "jodoh" ini atau sebut "jodoh" jika tidak kena pada ketepatan nya.  

Apa saja yang kita reka atau rancang perlu mendapat restu dari ketentuan Allah swt sebagai "jodoh" yang di perkenankan. Tetapi ketentuan ini tidak menjanjikan kesejahteraan kepada diri kita. Sebab setiap sesuatu yang di tentukan sebagai "nasib" kita perlu di istiharkan kepada kuasa "sebab dan musabab" untuk di tadbir dengan "akal" fikiran kita sendiri. Tuhan hanya memberi restu persetujuan dengan "ilmu" pengetahuan Nya yang Maha Mengetahui. Jika Tuhan membenarkan tindakan kita itu, terpulang kepada keupayaan kita untuk bertempur dengan kuasa "sebab dan musabab" yang telah di beri kuasa untuk menjalankan tugas sebagai "amanah" mengatur gerak kejadian yang akan berlaku. Sebab kuasa alam ini yang di tadbir graviti tarikan bumi dan haba bahang "api" untuk di jadikan "tenaga" pergerakan di ruang elektromagnetik seperti tenaga "kinetik" yang di jana tenaga "centrifugal dan perpetual force" kelajuan jarak masa. 

Apabila setiap kelajuan di tadbir oleh ukuran "masa", maka realiti alam ini tidak boleh melangkaui peraturan alam yang telah di tetapkan. Hanya jika kita mengunakan "pinjaman masa" yang di hulur anasir gelap seperti jin dan syaitan untuk mendapat hasil yang lebih cepat dan pantas dengan mencagarkan "jangka hayat" kita. Rahsia ini amat sulit untuk kami perjelaskan. "Jodoh" yang di pertemukan masih "cadangan" yang di hulurkan  untuk kita buat keputusan. Tuhan tidak pernah menetapkan sesuatu tanpa memberi kebebasan untuk kita buat pilihan. Itu lah mengapa setiap perbuatan kita akan di minta untuk di pertangung jawabkan. Walau sekalipun "jodoh" itu datang kepada kita dengan "sebab dan musabab" yang tertentu. Secara tidak sengaja (coincidental) sesuatu yang berlaku tanpa "niat" yang di atur oleh kita sendiri adalah satu anugerah yang di beri untuk kita terima atau tolak sebagai kebebasan memilih.

Bantuan yang di hulurkan Tuhan ini sebenarnya satu cubaan untuk menguji kecekapan kita. Tidak semua "jodoh" pertemuan itu membawa keberkatan dan ada juga yang membawa musibah hidup kita. Jadi Tuhan tidak pernah menganiayai makhluk nya, malah hanya menguji sekadar apa yang mengikut memampuan kita. Jadi jika kita pernah menerima musibah hidup, pengalaman itu sebenarnya satu "ilmu" untuk mendidik kita kearah yang lebih memahami. Sebab "ilmu" ini sangat di perlukan "akal" fikiran kita yang di beri sebagai senjata hidup. Tidak semestinya "ilmu" itu kita perolehi dengan mudah sahaja apabila "berat muatan" nya sangat berharga untuk pengetahuan kita yang di tarik graviti hawa "nafsu" kita yang buta itu. 

Ingatan "iman" ini lah yang perlu kita perhatikan. Sebab apabila manusia itu menjadi "mulia dan terhormat" dari segala makhluk yang hidup kerana "ilmu" ini yang tidak di beri kepada yang lain, ingatan "iman" ini sangat di perlukan oleh setiap manusia. "Ilmu" ini di terima manusia dengan banyak peringkat. Waktu Nabi Adam dahulu, dia mendapat secara langsung dari Allah swt dan selepas itu melalui "wahyu" yang di turunkan para malaikat kepada para Rasul dan Nabi. Selepas itu "ilham" dan juga inspirasi "idea" yang datang sebagai "ilmu" untuk manusia gunakan sebagai pendidikan dan bantuan. Tanpa ingatan "iman" ini manusia akan menjadi seperti binatang yang bertaburan kerana yang ada hanya hawa "nafsu" nya yang buta itu.

Cuba lah kita uji sendiri teori empirikal ini sebagi hipothesisi untuk kita mejadi lebih berjaya dalam hidup kita ini. Tanpa ingatan "iman" ini, kita tidak akan wujud sebagai seorang yang beridentiti. Kita akan hilang entah kemana dan hanya akan wujud apabila kesedaran kita mempunyai ingatan "iman" ini. Apabila fokus kesedaran kita tertumpu kepada ingatan "iman" kita, maka "ilmu" itu sangat di perlukan untuk "akal" fikiran kita menerima segala informasi maklumat dari "ilham" atau "idea" yang berlalu di dewan fikiran kita. Bukan kah Tuhan sentiasa berada di situ untuk menghulurkan bantuan????????   

Pertemuan yang tidak di rancang dan kejadian yang tidak di duga, adalah kehendak Tuhan yang mengatur segala keputusan. Sebab setiap manusia selalu berdoa dengan "niat" mereka dan ini di "atur" oleh Allah swt untuk di perkenankan. Tetapi "jodoh" pertemuan ini hanya satu "cadangan" untuk kita buat keputusan dengan "pilihan" kita sendiri. Apabila Tuhan meletakkan hidangan itu, kita yang memilih untuk ambil atau tidak dan terima atau tolak hidangan itu. Apa saja yang berlaku di realiti adalah "hidangan" Allah swt yang di atur oleh keputusan Nya. Di realiti itulah kita sepatutnya "menyerah diri" sebagai seorang Islam untuk dapatkan naungan Nya. Jika kita tidak menoleh kepada Allah swt dan mengurus apa saja yang berlaku di realiti tanpa merujuk kepada "kekuasaan" Nya, maka kita terpaksa menangung risiko dan akibat itu dengan sendirinya. Dalam setiap langkah di perjalanan hidup kita, berapa "tapak" kah langkah yang kita lakukan dengan nama Allah swt.            

Bukan hanya nikmat yang kita berolehi sahaja yang perlu kita ucapkan keshukuran. Setiap musibah juga perlu kita serahkan dengan redha untuk menerima keputusan Nya. Betapa banyak yang merungut dan tidak setuju dengan keputusan Allah swt. Ada yang maki hamun dengan kemarahan. Walaupun kita terpaksa redha dengan keputusan Allah swt, kita masih mempunyai ruang atau sudut untuk sesi perbicangan. Jika kita ingin "menyoal" keputusan Allah swt, kita wajib tahu bagaimana Allah swt memberi jawapan Nya. Jika kita tidak tahu bagaimana Tuhan menjawab, lebih baik kita jangan tanya.!!!! Apa guna kita "menyoal" jika jawapan yang di beri kita tidak faham. 

Hubungan seorang hamba dengan Al Khalik nya sangat "halus" jalinan mesranya. Tidak ada kecurigaan di situ apabila kita ingin menyoal untuk dapatkan kefahaman. Sebab Tuhan akan sentiasa mendidik dan mengajar kita dengan "ilmu" pengetahuan Nya. Jadi amat mustahil jika kita tidak boleh "bertanya" untuk dapatkan "hikmah" di sebalik setiap keputusan Nya itu. Sebab Allah swt mengamalkan "open door policy" di mana setiap insan Nya boleh berbicara secara terus tanpa ada apa halangan. Tak payah jumpa Tok Janggut Tok Sarban atau Tok Jubah untuk angkatkan doa. Inilah sifat kasih sayang Nya yang perlu kita sanjung setiap pagi dan petang. Dia tidak pernah menutupkan "pintu" apabila kita datang menjengok. Tidak ada masalah yang tidak boleh Dia selesaikan. Jadi cara kita mengenal Allah swt itu amat penting. Dia bukan Tuhan yang sombong dan angkuh. Hati kita akan terharu apabila kita lebih dekat mengenal Diri Nya. 

Cubalah kita pandang sifat Rasulullah. Itu hanya setitik dari akhlak yang mulia yang di miliki Rasulullah. Jadi mengapa kita tidak mahu mengenal sifat mulia Nya yang 99 % lagi?????? Percayalah wahai pembaca kami. Hidup ini sebenarnya untuk Mengenal Diri Allah swt. Kita perlu cari di setiap pelusuk bumi dan langit ini untuk dapatkan setitik dua "ilmu" itu demi untuk mengenal Zat Yang Maha Mulia ini. Lebih banyak kita mengenal akan Diri Nya lebih aman dan tenang kita rasa diri kita ini. Rupa rupa nya segala azab dan musibah hidup yang kita pernah tempohi adalah kerana kebodohan kita yang tidak mengenal Diri Allah swt. Allah swt akan "haram" kan jasad dan jiwa kita di ganggu gugat jika kita benar benar berada di sisi Nya.

Edit 12.6.14

Setiap manusia akan mengharap agar keinginan dan pilihan nya menjadi satu "jodoh" yang di tentukan. Tulisan riwayat hidup kita di katakan telah di catat di kitab Lukh Mahfuz. Jadi bagaimana urusan "lepas bebas" atau (free will) di mana kita di beri kebebasan memilih dengan keinginan kita??? Kitab Lukh Mahfuz sebenar nya adalah kitab "ilmu" yang menyimpan segala rahsia kejadian. Di sinilah segala "jodoh" kita di realiti telah tertulis dengan "ilmu" itu. Apabila Allah swt menciptakan sesuatu, Dia sudah tahu akan keupayaan ciptaan nya itu untuk bertugas dengan sendiri nya tanpa perlu campur tangan. Bukan kah kita sudah di beri "akal" untuk menilai keupayaan kita sendiri pada risiko dan akibat nya, di beri perasaan hawa "nafsu" untuk buat segala pilihan dan di beri ingatan "iman" untuk mencari segala peluang. 

Jadi "peranan" kita yang hidup di dunia ini sebenarnya cuba membuktikan apa yang telah tertulis di kitab Lukh Mahfuz itu. Di situ ada tertulis kesilapan kita, ada tertulis kesalahan kita, ada tertulis ketegasan kita dan segala kebaikan dan keburukan kita. Tuhan sudah tahu bila kita hidup dan juga mati. Jadi apakah tugas jiwa ingatan "iman" yang keluar semasa kita tidur dan juga setelah kita mati??? Adakah mereka sedang menyemak catatan kitab Lukh Mahfuz itu dengan amalan yang telah di lakukan???? Sebab Tuhan telah mengatur segala "nasihat" dan "tunjuk ajar" untuk melalui jembatan "siratalmustaqim" itu. Bukan kah di dalam sembahyang, itu yang kita minta setiap berkala??????

Adakah jembatan "siratalmustaqim" ini adalah kitab catatan Lukh Mahfuz yang perlu kita laksanakan??? Apakah "jodoh" yang telah di tentukan itu telah kita nodai dengan kepalsuan dan kesesatan???? Awas!!!! wahai pembaca kami, kita mungkin telah meyimpang dari landasan sebenar. Bukan kah Tuhan telah berfirman Dia tidak akan menghukum hambaNya sebelum dia menghantar "nasihat" dan "pemberitahu" dengan cadangan yang di hulurkan???? Jadi kitab Lukh Mahfuz sudah di ceritakan kepada kita dengan segala perbuatan kita tempoh hari.  Itulah mengapa kitab jiwa "sijjin dan illiyin" itu di jadikan. Tidak ada unsur paksaan di dalam segala apa yang terjadi dan tertulis. "Jodoh" ini telah menjadi "saksi" untuk buktikan bahawa ada "cadangan" dan "nasihat" yang di hulurkan untuk kita buat keputusan itu sendiri.

Doa yang kita minta tidak akan di perkenankan jika kita sendiri tidak bertindak dengan "akal" fikiran kita itu. Tuhan telah memberi "kudrat dan iradat" itu untuk di guna pakai. Kita sendiri yang perlu pergi mengambil nya apabila "jodoh" itu datang tanpa di undang sebagai "cadangan" untuk buat pilihan. Kejadian di realiti adalah sesuatu yang telah di tetapkan tetapi kita masih di beri peluang untuk tentukan arah tujuan. Sebab apa yang berlaku pada hari ini adalah apa yang kita minta di hari semalam dan apa yang akan berlaku esok adalah apa yang kita minta sekejap lagi. Jadi "jodoh" itu berlaku sebelum jadi nya realiti. Kitab Lukh Mahfuz tertulis sebelum kita hidup. 

Apabila kita sendiri yang mencipta arah tujuan hidup kita, dengan hidangan yang di beri sebelum berlaku nya realiti, hidangan "jodoh" itu yang mulakan suasana di mana kita sedang menikmati harapan itu. Apakah agak nya akan berlaku jika "jodoh" itu tidak di hidangkan????? Apakah akan berlaku jika tidak ada hari semalam???? Dapatkah kita hidup pada hari ini untuk melihat hari esok??? Jadi "jodoh" itu sudah di hidangkan. Kitab Lukh Mahfuz itu sudah di jelaskan. Hanya kita sahaja yang perlu ambil tindakan untuk "BUKTIKAN" kebenaranya yang di sebut sebagai "saksi" kenyataan. Bukankah kita di minta menjadi "saksi" ada nya Tuhan dan Rasul Nya?????

Mengupas kaji selidik ketentuan Qada yang di takdirkan dan keputusan Qadar yang di cadangkan memerlukan keuatan "iman" yang kukuh. Segala apa yang berlaku di realiti ini adalah pandangan Allah swt dengan pemerhatian Nya. Kita bebas membuat "pilihan" dari "takdir" yang berlaku dan mencari "peluang" dari "nasib" yang di tentukan. Sebab tidak akan berlaku sesuatu apa pun jika kita dan Allah swt tidak bersama membuat keputusan itu. Jadi "jodoh" bukan sesuatu yang datang untuk kita terima tanpa kebebasan memilih. "Jodoh" ini bukan sesuatu yang di suapkan untuk kita telan sahaja. Ada kuasa "lepas bebas" di situ yang boleh kita gunakan. "Jodoh" hanya satu hidangan yang di sediakan untuk kita buat "pilihan" dan mencari "peluang" hala tuju kita. 

Banyak yang telah menyalah gunakan "jodoh" ini sebagai alasan untuk martabatkan perbuatan mereka sebagai sesuatu yang shahih. "Dah jodoh" apa nak buat???? Seolah "jodoh" ini sebagai satu ketetapan yang berlaku tanpa sedikitpun dari perbuatan kita. Jadi hidup kita ini seperti satu mekanisma "robotik" yang sudah di program dengan software yang di tetapkan. Manusia ini sebenarnya lebih hebat dari segala ciptaan yang pernah di jadikan. Disinilah kita di beri kebebasan dari Tuhan untuk buat cadangan dan rancangan masa depan. Tuhan akan sentiasa mendengar "doa" kita dan makbulkan segala permintaan. Hanya kita sahaja yang menyangka Tuhan tidak pernah berada disitu dan beranggapan bahawa kita yang melakukan semua nya. Ayat "Alhamdulillah hirabilalamin" mempunyai rahsia yang tersembunyi. Jika kita tak kenal maka syaitan akan mengambil peluang itu untuk di jadikan milik nya.    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan