Setiap makhluk yang hidup atau wujud di realiti ini akan memerlukan "nafkah" ini. "Bumi" ini telah menjadi sumber "rezeki" yang di cari setiap "jasad" tubuh itu sebagai "nafkah" yang di cari. Namun , kita tidak sedar bahawa urusan "nafkah" ini sebenar nya terlalu luas untuk di terokai. Mungkin kita pernah terdengar tentang urusan "nafkah" zahir dan juga batin. Apabila kami selidik tajuk perbincangan ini lebih jauh lagi, kami dapati, "nafkah" ini tidak terhad kepada yang hidup sahaja. Si mati juga mempunyai "nafkah" yang masih di cari. Sebelum kami terlajak kearah urusan "nafkah" batin ini, perlu kita jelajah dahulu urusan "nafkah" zahir yang masih menjadi rebutan setiap "insan" di atas muka bumi ini. "Nafkah" adalah keperluan asas setiap kehidupan yang "wujud" di alam realiti ini. Apabila kita manusia di jadikan dengan "jasad" tubuh ini, urusan "nafkah" ini akan menjadi sumber kehidupan untuk di cari. Selain dari makan dan minum, mata perlu melihat, telinga perlu mendengar, kulit perlu rasa sentuhan dan hidung perlu mencium segala bauan.
"Nafkah" ini adalah asas keperluan lima panca indera "jasad" tubuh itu yang di jadikan daripada "tanah", dan "bumi" bertanggung jawab untuk sempurnakan "amanah" itu tanpa pilih kasih dan berlaku adil. Tetapi kita perlu sedar bahawa tanggung jawab "bumi" ini bukan hanya terhad kepada umat manusia sahaja. "Nafkah" ini sangat di perlukan oleh semua makhluk lain, termasuk kaum "jin dan syaitan" itu. Di sini kita akan terpanggil untuk menyiasat urusan "batin" ini. Urusan "nafkah" batin ini bukan hanya terikat pada urusan "syahwat" yang di taja oleh "jiwa" hawa "nafsu" kita itu. Maka urusan "jiwa" ini pula perlu mendapat perhatian akal fikiran kita. "Nafkah" yang di perlukan "jiwa" kita ini masih belum di wartakan di setiap media siaran. Kita hanya sibuk tertumpu kepada urusan zahir yang sangat di perlukan kesejahteraan "jasad" tubuh kita itu.
Tetapi "nafkah" ini lebih luas daripada itu sehinggakan tidak terhad kepada urusan hidup sahaja. "Jiwa" yang telah mati juga mempunyai "nafkah" yang masih di cari. Apabila "dosa" dan "pahala" itu menjadi teman hidup di alam baka itu, mereka mempunyai kepentingan untuk menyara keperluan dengan "nafkah" yang masih di cari. Kajian "sains kerohanian" telah terjerumus jauh ke dalam lubuk misteri ini untuk mengenal pasti situasi itu. Apabila kita manusia hidup dengan "jasad" tubuh yang nyata itu, tetapi yang ketara untuk di lihat hanyalah "perasaan' dan "ingatan" mereka. Mungkin kita bersua dengan memandang raut "muka" yang terpampang, tetapi kita sebenar nya sedang berurusan dengan "jiwa" nya yang mempunyai "wajah" nya itu. Jadi apabila kami selidik urusan "nafkah" ini, urusan "zahir dan batin" itu, mempunyai keperluan yang berbeza. Memahami urusan "nafkah" zahir dan batin atau hidup dan mati, akan kembali kepada asas keperluan yang cuba di nikmati "perasaan dan ingatan" itu.
Lihatlah betapa taat nya seekor anjing itu kepada tuan nya yang selalu menghulurkan makanan. "Nafkah" yang di cari setiap manusia yang di namakan "insan" yang "pelupa" ini tidak pernah nya "jelas" kelihatan untuk di kenal pasti. Kita hanya menjamah setiap hidangan namun tidak pernah merasa puas akan nikmat nya. Kita masih proses setiap pengalaman yang kita lalui dengan "perasaan dan ingatan" kita untuk di nilai ketika itu. Sebab tidak ada yang "jelas" untuk buat keputusan yang muktamad. Jika kita kata itu cantik, ada yang lebih cantik daripada itu. Jika kita kata itu baik, ada yang lebih baik dari itu. Cantik di ketika ini tetapi tidak lagi ketika nanti. Anak, isteri, kereta dan harta benda yang kita ambil sebagai "pilihan" kita adalah satu "beban" yang cuba di pikul. Semua "nafkah" ini ada bayaran yang perlu di tanggung. Jadi "nafkah" kita ini untuk "keperluan" dan bukan untuk "kepuasan" kita. Hidup kita di bumi ketika ini juga satu hidangan yang sementara. Kita telah di beri kesempatan untuk mengenal erti "cita rasa" setiap "perasaan dan ingatan" kita pada setiap hidangan yang di pamerkan di alam yang nyata ini. "Cita rasa" ini adalah satu rekaan palsu yang kita cuba terapkan agar menjadi realiti dari keperluan yang asli.
Apabila "jasad" kita di jadikan dengan berpasangan, kaum Adam dan Hawa mempunyai "nafkah" dari "cita rasa" nya yang tersendiri. Keperluan tulang "sulbi dan taraib" ini agak berbeza. Walaupun mereka terpisah namun masih mempunyai matlamat yang sama pada keperluan nya mencari kepuasan. Tujuan untuk "bertemu" masih menjadi matlamat yang sama. "Nafkah" ini bukan satu "pilihan" dari "cita rasa" yang tersendiri tetapi satu keperluan yang di cari. Kepuasan itu hanya di miliki oleh si pembekal nya. Apabila "insan" yang "pelupa" itu hanya mampu untuk menjamah keperluan nya, kepuasan itu hanya dapat di kecapi dari pembekal nya. "Nafkah" untuk kita kenal pasti "kewujudan" Tuhan masih tertangguh dan tertunggak. Pembekal yang memiliki "kepuasan" itu masih jauh dari sentuhan batin. Zahir kita akan mendesak "nafkah" itu dari keperluan nya namun tidak akan dapat mencapai kepuasan itu selagi belum bertemu dengan pembekal nya.
Mengapa anjing itu lebih "taat" menghargai tuan nya. Air liur yang di katakan "najis" itu tidak pernah berdosa setelah menjamah makanan yang di hidangkan. Mengapa anjing itu terhina seperti sesuatu yang menjijikan. Di manakah "insan" yang "pelupa" itu setelah "nafkah" itu di beri dengan tekun dan adil. Di manakah "kemuliaan" itu untuk mentabik dada dengan kemegahan darjat dan martabat nya. "Insan" yang "pelupa" ini tidak akan pernah menghargai "nafkah" itu dari keperluan nya. Kita jilat semua "nafkah" itu dengan lidah yang tidak pernah melafazkan kesyukuran itu. Kerakusan hawa "nafsu" yang buta itu tidak akan nampak kepuasan itu dari keperluaan nya. Kepercayaan "iman" yang bisu perlu mencari "ilmu" sebagai "nafkah" nya agar dapat berhujah dengan dalil yang sah. Setiap "nafkah" zahir yang di terima perlu di bayar dengan "nafkah" batin yang sah. "Perasaan" yang meminta perlu di tanya oleh "ingatan" yang mendengar. Hujah dan dalil ini yang menentukan "niat" nya.
Perasaan hawa "nafsu" ini akan berdosa jika ingatan "iman" tidak berilmu untuk berhujah dengan dalil yang sah. Jasad tubuh itu akan bernajis jika tidak di "samak" dengan nafas yang suci. "Nafkah" zahir dan batin ini satu "ibadah" yang wajib. Kitab yang perlu di baca oleh sekepal darah ini adalah "nafkah" yang di cari. "Hati" di mana "wajah" itu di pandang perlu di bersihkan dari segala najis. Jika lidah itu sangup menjilat keperluan, mengapa sukar untuk melafazkan kepuasan. Walaupun "dosa dan pahala" itu sering bertemu dalam dakapan perasaan dan ingatan nya. Tuhan masih di situ untuk kabulkan segala doa permintaan. Nafkah zahir dan batin ini tidak pernah terputus selagi "dosa dan pahala" itu masih belum di hitung. Hidup dan mati hanya satu persimpangan yang di singgah. Jangan sampai ada "hutang" yang masih tertunggak. Sebab "hutang" ini masih perlu di bayar walaupun kita sudah mati di alam baka. Bukan hanya wang ringgit yang menjadi kiraan. "Rezeki" itu telah di beri bukan dengan bentuk dan sifat. Amal perbuatan kita adalah pinjaman yang perlu di bayar dengan nikmat dan sengsara. Jika kita pernah melakukan kesengsaraan pada orang lain maka bayarlah dengan nikmat kesenangan. Jika tidak "nafkah" batin ini boleh di tuntut walaupun mereka berada di alam baka itu.
"Nafkah" zahir adalah keperluan "jasad" tubuh yang di tuntut tenaga hawa "nafsu" nya."Nafkah" ini yang buat hawa "nafsu" itu dedahkan "aurat" nya. "Jasad" tubuh itu akan dedahkan keaiban dan kehinaan nya apabila menuntut "nafkah" itu. Kita manusia akan hilang kesedaran diri apabila keghairahan itu memuncak dengan desakan hawa "nafsu" nya. Jika ingatan "iman" itu masih rapuh untuk mengawal desakan hawa "nafsu" ini, "aurat" itu akan terdedah untuk di pandang dengan keaiban. "Nafkah" batin adalah "hijab" keimanan yang akan menutup keaiban itu. Jiwa ingatan "iman" kita sangat memerlukan "ilmu" itu yang menjadi "nafkah" nya. Tanpa "ilmu" ini amat sukar untuk menghalang kerakusan hawa "nafsu" itu yang menyala kepanasan. "Nafkah" batin adalah setitik "air" yang di bawa oleh Rasulullah dengan "akhlak" nya. Jasad" tubuh ini akan selalu mendedahkan "aurat" nya dan "takwa" itu adalah "hijab" nya.
Apabila hidup ini di ukur dengan "susah dan senang" nya, "dosa dan pahala" itu di catat dengan "sijjin dan illiyin" untuk tentukan "syurga dan neraka" nya. Nafsu dan iman ini adalah "jiwa" yang akan memegang "watak" dan "wajah" sebenar setiap amal perbuatan kita. "Nafkah" yang di tuntut setiap "jasad" tubuh itu akan menjadi ukuran. "Nafkah" zahir dan batin ini tidak akan terputus walaupun kia sudah mati. Sebab "jiwa" itu mempunyai zuriat nya yang memegang "watak" amal perbuatan dari "dosa dan pahala" itu dengan "semangat dan qarin" nya. "Semangat dan qarin" ini masih bebas berkeliaran dengan "watak" segala amal perbuatan dari "dosa dan pahala" itu.
Edit 9.10.16
Apabila "jasad" kita di jadikan dengan berpasangan, kaum Adam dan Hawa mempunyai "nafkah" dari "cita rasa" nya yang tersendiri. Keperluan tulang "sulbi dan taraib" ini agak berbeza. Walaupun mereka terpisah namun masih mempunyai matlamat yang sama pada keperluan nya mencari kepuasan. Tujuan untuk "bertemu" masih menjadi matlamat yang sama. "Nafkah" ini bukan satu "pilihan" dari "cita rasa" yang tersendiri tetapi satu keperluan yang di cari. Kepuasan itu hanya di miliki oleh si pembekal nya. Apabila "insan" yang "pelupa" itu hanya mampu untuk menjamah keperluan nya, kepuasan itu hanya dapat di kecapi dari pembekal nya. "Nafkah" untuk kita kenal pasti "kewujudan" Tuhan masih tertangguh dan tertunggak. Pembekal yang memiliki "kepuasan" itu masih jauh dari sentuhan batin. Zahir kita akan mendesak "nafkah" itu dari keperluan nya namun tidak akan dapat mencapai kepuasan itu selagi belum bertemu dengan pembekal nya.
Mengapa anjing itu lebih "taat" menghargai tuan nya. Air liur yang di katakan "najis" itu tidak pernah berdosa setelah menjamah makanan yang di hidangkan. Mengapa anjing itu terhina seperti sesuatu yang menjijikan. Di manakah "insan" yang "pelupa" itu setelah "nafkah" itu di beri dengan tekun dan adil. Di manakah "kemuliaan" itu untuk mentabik dada dengan kemegahan darjat dan martabat nya. "Insan" yang "pelupa" ini tidak akan pernah menghargai "nafkah" itu dari keperluan nya. Kita jilat semua "nafkah" itu dengan lidah yang tidak pernah melafazkan kesyukuran itu. Kerakusan hawa "nafsu" yang buta itu tidak akan nampak kepuasan itu dari keperluaan nya. Kepercayaan "iman" yang bisu perlu mencari "ilmu" sebagai "nafkah" nya agar dapat berhujah dengan dalil yang sah. Setiap "nafkah" zahir yang di terima perlu di bayar dengan "nafkah" batin yang sah. "Perasaan" yang meminta perlu di tanya oleh "ingatan" yang mendengar. Hujah dan dalil ini yang menentukan "niat" nya.
Perasaan hawa "nafsu" ini akan berdosa jika ingatan "iman" tidak berilmu untuk berhujah dengan dalil yang sah. Jasad tubuh itu akan bernajis jika tidak di "samak" dengan nafas yang suci. "Nafkah" zahir dan batin ini satu "ibadah" yang wajib. Kitab yang perlu di baca oleh sekepal darah ini adalah "nafkah" yang di cari. "Hati" di mana "wajah" itu di pandang perlu di bersihkan dari segala najis. Jika lidah itu sangup menjilat keperluan, mengapa sukar untuk melafazkan kepuasan. Walaupun "dosa dan pahala" itu sering bertemu dalam dakapan perasaan dan ingatan nya. Tuhan masih di situ untuk kabulkan segala doa permintaan. Nafkah zahir dan batin ini tidak pernah terputus selagi "dosa dan pahala" itu masih belum di hitung. Hidup dan mati hanya satu persimpangan yang di singgah. Jangan sampai ada "hutang" yang masih tertunggak. Sebab "hutang" ini masih perlu di bayar walaupun kita sudah mati di alam baka. Bukan hanya wang ringgit yang menjadi kiraan. "Rezeki" itu telah di beri bukan dengan bentuk dan sifat. Amal perbuatan kita adalah pinjaman yang perlu di bayar dengan nikmat dan sengsara. Jika kita pernah melakukan kesengsaraan pada orang lain maka bayarlah dengan nikmat kesenangan. Jika tidak "nafkah" batin ini boleh di tuntut walaupun mereka berada di alam baka itu.
"Nafkah" zahir adalah keperluan "jasad" tubuh yang di tuntut tenaga hawa "nafsu" nya."Nafkah" ini yang buat hawa "nafsu" itu dedahkan "aurat" nya. "Jasad" tubuh itu akan dedahkan keaiban dan kehinaan nya apabila menuntut "nafkah" itu. Kita manusia akan hilang kesedaran diri apabila keghairahan itu memuncak dengan desakan hawa "nafsu" nya. Jika ingatan "iman" itu masih rapuh untuk mengawal desakan hawa "nafsu" ini, "aurat" itu akan terdedah untuk di pandang dengan keaiban. "Nafkah" batin adalah "hijab" keimanan yang akan menutup keaiban itu. Jiwa ingatan "iman" kita sangat memerlukan "ilmu" itu yang menjadi "nafkah" nya. Tanpa "ilmu" ini amat sukar untuk menghalang kerakusan hawa "nafsu" itu yang menyala kepanasan. "Nafkah" batin adalah setitik "air" yang di bawa oleh Rasulullah dengan "akhlak" nya. Jasad" tubuh ini akan selalu mendedahkan "aurat" nya dan "takwa" itu adalah "hijab" nya.
Apabila hidup ini di ukur dengan "susah dan senang" nya, "dosa dan pahala" itu di catat dengan "sijjin dan illiyin" untuk tentukan "syurga dan neraka" nya. Nafsu dan iman ini adalah "jiwa" yang akan memegang "watak" dan "wajah" sebenar setiap amal perbuatan kita. "Nafkah" yang di tuntut setiap "jasad" tubuh itu akan menjadi ukuran. "Nafkah" zahir dan batin ini tidak akan terputus walaupun kia sudah mati. Sebab "jiwa" itu mempunyai zuriat nya yang memegang "watak" amal perbuatan dari "dosa dan pahala" itu dengan "semangat dan qarin" nya. "Semangat dan qarin" ini masih bebas berkeliaran dengan "watak" segala amal perbuatan dari "dosa dan pahala" itu.
Edit 9.10.16
“Keperluan” itu akan selalu
di ukur dari “kemampuan” kita.
Jika kita perlukan sepingan nasi, maka kita perlu ada kemampuan untuk
mendapatkan nya. Keperluan ini selalu di taja oleh “perasaan” hawa “nafsu” kita
dan kemampuan itu di taja oleh “ingatan” kepercayaan “iman”. Maka
apa juga yang di perlukan “perasaan” itu, “ingatan” perlu
mampu untuk mendapatkan nya. Tetapi “nafkah” itu hanya
untuk keperluan jasad tubuh itu, dan bukan untuk mendapatkan “kepuasan” nya.
Sesunguh nya kemampuan kita hanya terhad kepada keperluan nya sahaja dan bukan
untuk “kepuasan” itu.
Apabila “jasad” tubuh itu pergi mencari “kepuasan”, maka
akan berlaku kerosakan dan kemusnahan di atas muka bumi ini. Setiap “jasad” yang
melangkah keluar di khalayak ramai, perlu menutup “aurat” nya. “Aurat” ini
bukan hanya perpakaian sopan tetapi juga budi pekerti dan perangai kelakuan.
Jika “jasad” itu
tidak ada “hijab”
kesopanan dan kemulian ini, maka “aurat” itu akan terdedah. Keaiban dan
kehinaan itu sepatut nya di tutup dengan “takwa”
keimanan. “Hijab” itu
adalah pakaian “takwa” dengan
“akhlak” yang
mulia. “Akhlak”
Rasulullah di perlukan oleh setiap “jasad” tubuh itu.
Kita manusia tidak mampu untuk menjayakan “kompas moral” yang
sudah disediakan pada “nurani” ingatan “iman” dengan sifat “pemalu” nya.
Sebab “naluri” hawa “nafsu” lebih
liar dan ganas untuk mencari “nafkah” nya. “Nikmat” adalah habuan yang akan dicari
“perasaan” hawa “nafsu” ini
dengan jasad tubuh nya. Walaupun “nurani” ingatan “iman” mempunyai asas sifat “pemalu” untuk
menjaga maruah diri nya, “naluri” hawa “nafsu” lebih
pentingkan “kepuasan” dari “keperluan” nya.
Lima panca indera dari mata, hidung, telinga, mulut dan kulit akan menjadi “aurat” yang
didedahkan.
Apabila mata perlu melihat, telinga perlu mendengar,
hidung perlu menghidu, mulut perlu bercakap dan kulit perlu menyentuh, hawa “nafsu” ini
akan pastikan ia mendapat “keperluan” itu untuk “kepuasan” nya.
Hati adalah tahta hawa “nafsu” ini.
Nikmat kepuasan akan di timba sebagai hiburan. Keseronokan dan kegembiraan
adalah matlamat yang di cari. Di situ akan berlaku tingkah laku yang kurang
menyenangkan. Apabila perasaan “malu” itu sudah di ketepikan. “Jasad” tubuh
itu akan melangar segala adap sopan dan budi pekerti.
Awal permulan kerakusan hawa “nafsu” ini
adalah apabila “jasad” tubuh
itu sampai pada peringkat “akal baligh” nya. Usia ini
adalah ketika “akal” itu di
kurniakan kepada “ingatan” kepercayaan “iman” nya
untuk sifat “pemalu” itu
menjaga maruah diri nya. Maka “syahwat” itu pun
dikurniakan kepada “perasaan” hawa “nafsu” nya.
Disini lah titik permulaan segala “dosa dan pahala” itu. “Jasad” tubuh
yang telah subur dan mekar itu akan mencari “nafkah” untuk
nikmat “syahwat” nya. Kelengar
hormon “syahwat” ini akan
keluar dari tulang “sulbi” atau “taraib” di “jasad” tubuh
itu untuk mencari “nafkah” zahir dan batin nya. Dengan “akal” dan “syahwat” ini anak
remaja akan menjamah segala “nikmat” yang ada untuk menjamu “hati” pada “perasaan” nya
dan “otak” pada “ingatan” nya. “Nafkah” zahir
dan batin ini akan di tuntut dari “keperluan” sehingga
mencapai “kepuasan” itu. “Kepuasan” ini yang akan buat “jasad” itu bertukar
menjadi “nafkah” yang
di hidang. Sebab setiap “jasad” itu akan sampai pada tahap “kepuasan” itu
dengan “kemampuan” nya
sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan