Sains Kerohanian,Kembara Mistik,Pontianak,Orang Minyak,Penanggal,Hantu Laut,Ilmu Hitam,Bilik Mayat,Baca Cerita seram ini!

Isnin, 17 Oktober 2016

Huruf dan Suara

Tuhan telah memberi kita manusia satu kebolehan yang sangat menakjubkan. Rahsia "huruf dan suara" ini sebenar nya adalah "ilmu" yang di sampaikan oleh "lidah" dari "hati" yang menyimpan "niat" itu. "Hijab" yang selalu nya tertutup di dalam "hati" yang di pandang Tuhan akan di "kabul" kan dengan kita mendedahkan "aurat" itu di khalayak ramai untuk mencari "nafkah" keperluan nya. Kita manusia mengunakan "huruf dan suara" ini untuk memohon doa permintaan yang di hajatkan untuk semua "hati" itu yang duduk bersama Tuhan dengan "niat" nya agar "kabul" kan segala permintaan itu. Maka benarlah kata Tuhan bahawa Dia lah yang memberi segala "rezeki" itu dan kita "wajib" mengadap Nya untuk jelaskan "kesyukuran" dan "keinsafan" itu.

Apabila kami siasat dan teliti kajian "huruf dan suara" ini, kami terpaksa rujuk kepada urusan "hijab kabul" itu di mana setiap "nafkah" zahir dan batin itu akan di beri dari "rezeki" yang di timbang dengan "susah dan senang" nya. Tuhan telah memberi "kudrat dan iradat" itu kepada kita untuk mencari "nafkah" untuk "keperluan" jasad tubuh kita ini. "Huruf dan suara" ini mempunyai "kuasa" untuk kita menuntut "keperluan" jasad tubuh itu. Tetapi "keperluan" ini akan di ukur dari "kemampuan" kita mencari "kepuasan" itu. Tuhan sudah berjanji akan sempurnakan "keperluan" kita tetapi bukan "kepuasan" itu. Kita telah gunakan "huruf dan suara" ini untuk menuntut "nafkah" itu. Tetapi kita sering mengkhianati "perjanjian" itu dengan diri kita sendiri. Ayat yang kita susun untuk di suarakan tidak sekata dengan "niat" yang tersimpan di dalam "hati" itu. Kita berbohong dengan diri sendiri untuk dapatkan "nafkah" itu dengan berdusta di hadapan Tuhan. Di situ kita sebenarnya telah menempah "musibah" atau "susah" itu untuk diri kita sendiri.

Tuhan telah memberi setiap manusia itu kebebasan untuk membuat "pilihan" itu dengan "peluang" yang di sediakan. "Huruf dan suara" inilah "hijab kabul" itu untuk kita bercakap dengan Tuhan. Tetapi "wajah" yang di pandang Tuhan bukan "huruf" dan di dengar Tuhan bukan "suara" itu. "Perasaan" dan "ingatan" kita itu adalah bahasa yang kita tutur kepada Tuhan. "Huruf dan suara" ini hanya di gunakan kepada semua "makhluk" itu. Sebab "huruf dan suara" ini adalah "ilmu" yang pernah di berikan kepada Nabi Adam ketika di jadikan sehingga Adam dapat menjelaskan apa yang di tunjukkan. Tetapi sebenar nya "ilmu" ini hanya satu "penilaian" untuk mencari fakta atau "hakikat" nya. Itulah mengapa "akal" itu kemudian di berikan sebagai "senjata" untuk mencari kebenaran atau "siratalmustakim" itu. "Huruf dan suara" ini bukan satu hakikat kebenaran tetapi hanya satu "penilaian" yang di buat untuk mengukur kebenaran itu. Begitu juga dengan "niat" itu yang perlu di buktikan dengan perbuatan nya.

Di sini kajian kami terpaksa rujuk pula kepada rahsia "kudrat dan iradat" itu yang melakukan segala perbuatan itu. Mengapa kita di "nilai" dengan "dosa dan pahala" itu. Kita perlu kenal Tuhan bukan hanya dengan menyebut " huruf dan suara" itu. "Kemampuan" kita masih di tangan Tuhan. Kita sebenar nya "daif, fakir, hina dan lemah". Kita sangat memerlukan "kekayaan, kebijaksanaan, kemuliaan dan kekuatan Tuhan itu. Perhatikan lah apa yang kita "ambil" dan apa yang kita "dapat" itu. "Huruf dan suara" itu akan selalu menjadi "saksi" kepada setiap makhluk di atas segala perbuatan kita itu tetapi "perasaan" dan "ingatan" itu akan di "saksi" Tuhan untuk melihat "pilihan" yang akan di buat dengan "kudrat dan iradat" itu. "Keputusan" itu masih di tangan Tuhan untuk beri "rezeki"  yang di katakan "susah dan senang" itu. Tuhan mendidik kita dengan "ilmu" dari "rezeki" itu. "Hikmah" ini sangat di perlukan dengan "kesabaran" itu. Sebab Tuhan mendidik kita dengan "pasangan" yang buat perbezaan itu. Kita tidak akan dapat mengaku sesuatu itu besar jikalau tidak ada yang kecil. Kita tidak akan jadi "baik" jika tidak ada kejahatan. Pada mereka yang "pandai" itu maka insaflah apabila kita ternampak yang "bodoh" itu. Tuhan telah "letak" kita pada kedudukan yang lebih baik supaya kita "insaf" dan "syukur" dengan pemberian itu.

Ketika Rasulullah menerima "wahyu" apa yang perlu di lakukan oleh seorang Nabi yang "ummi" ini hanya perlu menyebut dengan "huruf dan suara" itu sahaja dan akan di bacaan itu akan di tadbir oleh "urusan kami" untuk beri kefahaman atau keimanan itu. "Kitab" atau "Kalam" yang perlu di "baca" oleh "sekepal darah" itu bukan hanya dengan "huruf dan suara" itu. "Sekepal darah" ini perlu "baca" dengan "perasaan" dan "ingatan" nya. Ini yang ingin di lihat Tuhan apabila kita "baca" setiap ayat di "kitab" atau "kalam" Nya itu. "Huruf dan suara" itu hanya di dendangkan kepada setiap makhluk dengan utusan seru sekalian alam itu. Maka "huruf dan suara" itu hanya bermanfaat kepada seru sekalian alam. Jadi janganlah kita beranggapan "huruf dan suara" itu di tujukan kepada Tuhan. Jika kita ingin berbicara dengan Tuhan maka gunakanlah "perasaan" dan "ingatan" itu. Sebab "bahasa" jiwa ini tidak akan pernah tersalah atau berbohong. Mengadaplah kepada Tuhan dengan "bahasa" jiwa ini untuk di pandang Tuhan dan gunakan "huruf dan suara" itu untuk seruan sekalian alam. Kita sudah terlalu "taksub" untuk dendangkan seru sekalian alam ini sehingga kita abaikan urusan kita kepada Tuhan. Apakah "pujian" manusia yang kita harapkan selain dari "pujian" kepada Tuhan. Mengapa kita jadikan "ibadat" itu sebagai satu "persembahan" untuk di nilai oleh umat manusia.

Ahad, 2 Oktober 2016

Hijab Kabul

"Hijab kabul" adalah persetujuan di antara dua pihak yang telah membuat perjanjian. Kita mungkin sudah khususkan perkataan itu untuk di rasmikan di dalam majlis upacara pernikahan. Tetapi "hijab kabul" bukan hanya termaktub untuk urusan itu sahaja. "Hijab kabul" perlu di sertakan di dalam semua perjanjian di antara dua pihak sebagai satu persetujuan yang sah. Mungkin "hijab kabul" ini telah di tetapkan supaya di lafazkan dengan "huruf dan suara" yang jelas. Tetapi sebenar nya "hijab kabul" ini tersembunyi di dalam satu "kitab" yang di baca urusan Tuhan yang dikatakan "niat" itu. Kita sebagai manusia yang "ummi" ini, terpaksa di didik dengan "huruf dan suara" itu. Tetapi rahsia "hijab kabul" ini termaktub di dalam "kitab" yang di katakan "niat" itu. Pertikaian akan berlaku apabila "huruf dan suara" itu bukan satu pengistiharan yang sah. "Huruf dan suara" hanya satu "perakuan" yang di sebut untuk jelaskan "hasrat" itu pada "niat" nya. Sejauh mana "keikhlasan dan kejujuran" itu masih belum terbukti. "Bukti" ini perlu di tunjukkan dengan "kerelaan" untuk menghormati persetujuan itu.

Kami tidak berminat untuk mempertikaikan urusan "huruf dan suara" ini. Itu di perlukan kerana manusia yang "ummi" ini tidak mampu membaca "kitab" yang tidak tertulis itu. Hukum "syariat" mewajibkan "huruf dan suara" ini sebagai satu "perakuan" yang jelas untuk di terima para "jemaah" yang hadir. "Perakuan" itu memang di perlukan untuk istiharkan pendirian yang jelas. Maka "hijab kabul" ini telah di naik taraf dengan "tanda tangan" yang tercatat. Apabila manusia yang "ummi" ini perlu mendengar dan melihat, "hijab kabul" itu telah di cetak dengan "tanda tangan" yang jelas. "Tanda tangan" ini di anggap sebagai satu "persetujuan" yang sah. Walaupun "tanda tangan" yang tercatat itu tidak pernah tahu apa yang telah di persetujui. Penyelewengan ini sudah berleluasa di setiap perjanjian yang rasmi. Tetapi kami bukan untuk membela atau mengutuk ketidak tulusan itu. Kami lebih berminat untuk mencari asas "hijab kabul" ini.

"Hijab kabul" berlaku sejak kita masih zarah yang halus. Semasa kita masih kosong (0) di ruang yang tersembunyi dan ingin "wujud" menjadi satu (1) entiti di ruang realiti ini yang umum,  kita perlu buat "perakuan" untuk jelaskan "persetujuan" itu sebelum di beri peluang untuk wujud di alam nyata realiti ini. "Hijab" yang dulu nya tertutup itu telah di "kabul" kan dengan kehadiran kita di alam nyata ini. Kita akan selalu melakukan "hijab kabul" ini apabila kita di lahirkan ke dunia ini. "Huruf dan suara" itu perlu di gunakan sebagai isyarat untuk menyuarakan hasrat yang masih tersembunyi atau tertutup itu. Sesuatu yang ghaib di dalam "hijab" yang tertutup perlu di "kabul" kan dengan "huruf dan suara" di alam realiti yang nyata ini. Kita selalu berurusan dengan Tuhan sebelum kita berdepan dengan manusia atau makhluk lain di alam nyata ini. "Hijab" kita bersama Tuhan tidak memerlukan "huruf dan suara" itu. "Niat" itu adalah "wajah" yang di pandang Tuhan. Hanya "kabul" itu yang memerlukan "huruf dan suara" itu bila berada di alam nyata  dengan topeng "muka" bentuk rupa nya.

Tidak ada sesuatu apapun akan "wujud" jika "hijab" itu tidak pernah di "kabul" kan. Adam tidak akan dapat bersama Hawa semasa di syurga itu jika "hijab" itu tidak di "kabul" kan. Perasaan" hawa "nafsu" perlu di "hijab kabul" kan dengan "ingatan" kepercayaan "iman"nya. Mereka perlu "hijab kabul" dengan :niat" untuk lahirkan "zuriat" amal perbuatan nya. Keinginan "perasaan" dan impian "ingatan" adalah ruang di mana kita sedang merancang bersama Tuhan untuk "wujud" kan sesuatu yang akan di cipta di realiti ini. Kita tidak pernah mempunyai "kudrat dan iradat" itu untuk melakukan sesuatu apapun jika Tuhan tidak pernah di situ untuk menjayakan nya. Persoalan yang perlu di tanya apakah kesyukuran dan keinsafan itu jika benar "hijab" itu sudah di "kabul" kan. Di manakah "amanah" itu yang sudah di janjikan dengan "ingatan" yang waras ketika "perasaan" ini menjamu nikmat nya. Apakah kita pernah mengkhianati perjanjian itu sehingga kita di azab dengan seksa kesengsaraan. Mengapa kita selalu berbohong dengan diri sendiri dan cuba jujur pada orang lain. Kita berjanji dengan impian dan berbohong dengan harapan. 

Apabila realiti itu berlaku dari impian "ingatan" dan harapan "perasaan", kita sebenar nya sedang di uji Tuhan untuk melihat mutu kesyukuran dan keinsafan kita. "Nikmat" itu bukan hadiah untuk diri kita sendiri tetapi untuk keperluan semua dengan kemampuan nya. Tuhan akan memberi "rezeki" itu dengan keperluan dan kemampuan kita. "Hijab" adalah keperluan yang di minta dan "kabul" adalah kemampuan di terima. Kita selalu meminta dengan keperluan dan memberi dengan kemampuan nya. Keperluan itu di ukur dari kemampuan kita. Semaklah perjanjian itu dengan diri kita sendiri. Pernahkah kita mengkhianati perjanjian itu dari keperluan dan kemampuan kita. Jika kita langar perjanjian diri kita itu, maka beban azab sengsara itu telah kita tempah untuk diri kita sendiri. Apakah kita cuba salahkan Tuhan bila kita sendiri yang tempah azab itu. 

Tuhan selalu melindungi diri kita dengan "hijab" itu. Kita yang buka "aurat" itu di depan masyarakat. Kita dedahkan kelemahan dan kehinaan kita itu dengan "nafkah" keperluan yang di cari dari kemampuan yang tidak pasti. Keperluan hidup di ukur dari kemampuan kita. Tuhan tidak akan membebankan hidup kita melainkan dengan apa yang termampu oleh kita. Kita yang kejar keperluan itu dengan kepuasan yang kita tidak pernah mempunyai kemampuan itu. Apakah yang buat kita terpedaya dengan tipu muslihat untuk mengaibkan kita dengan kehinaan. Kita cuba buktikan kemampuan kita dengan janji yang palsu. "Hijab kabul" yang kita lafazkan dengan "huruf dan suara" itu yang di menterai dengan "tanda tangan" sebenar nya adalah satu "pinjaman masa" yang kita tempah dari masa depan. Kesenangan yang sepatut nya kita terima dengan peruntukan "masa" yang berkala di rampas semua untuk nikmat itu di rasai pada hari ini. Mungkin kita tidak tahu tentang urusan "pinjaman masa" ini. "Pinjaman masa" ini akan di ukur dengan "jangka hayat" hidup kita dari "jarak" segala "susah dan senang" atau"nikmat dan musibah" yang sudah di timbang.

Tidak mungkin seorang itu akan ketawa selama nya tanpa menangis di satu ketika nanti. Apakah kita anggap kesenangan itu tidak bernoktah dan akan berlanjutan selama nya. Kita sudah di tetapkan akan melalui "susah dan senang" ini dengan bertukar ganti untuk ukur mutu "kesyukuran" dan "keinsafan" kita. Tuhan sudah tahu apa yang akan berlaku bila menguji setiap kehidupan kita. Tetapi ujian itu sebenar nya untuk buktikan kelemahan, kedaifan, kehinaan dan kefakiran diri kita sendiri. Kita cuba buktikan kemampuan kita yang belum tentu pasti. Andaian dan tanggapan itu satu ilusi yang di reka oleh cita rasa kita sendiri. Kita tempah masa depan itu dengan harapan dan impian yang palsu. Tetapi Tuhan tidak pernah salah laku atau tidak berlaku adil. Dia telah janjikan bahawa apa yang kita usahakan pada hari ini akan jadi hasil untuk hari esok. Tetapi kita yang gagal untuk sempurnakan tugas kita itu sehingga menjejaskan hasil untuk hari esok. Kita terlalu leka dan abaikan tanggung jawab itu dengan sambil lewa. 

Bagi mereka yang telah gagal dan kecewa, Tuhan masih memberi peluang untuk kita bangkit. "lanjutan tempuh" ini akan di berikan kepada setiap manusia yang "insaf" dan "taubat" itu.  Kita sentiasa di beri peluang untuk mengubah nasib kita itu. "Hijrah" adalah lapangan yang di sediakan untuk kita mengubah nasib kita itu. Kita perlu bawa diri kita itu di landasan dan suasana yang baru. Kita tidak boleh lagi mengulangi kesilapan lalu yang sudah terbukti salah. Kita patut jadikan itu "kesilapan" itu sebagai satu "ilmu" yang di beri untuk kita balik ke pangkal jalan "siratalmustaqim" itu. "Hikmah" ini sebenar nya satu rahmat yang di beri oleh sifat kasih sayang Nya. Belas kasihan yang di curahkan ini jangan sekali di abaikan. Tuhan ingin membawa kita kepada "nikmat" Nya yang tidak terbatas itu. Maka hati hati dengan "tempahan" yang kita buat untuk hari esok tanpa sebarang usaha pada hari ini. Tuhan sudah berjanji akan sempurnakan permintaan kita itu apabila kita buktikan kemampuan kita untuk mendapatkan nya. Minta lah "taufik dan hidayah" itu yang di perlukan untuk membimbing dan mendidik diri kita itu. Doa yang kita minta kepada Tuhan perlu sesuai dengan tahap kemampuan kita. Kita perlu tunjukkan "asas" yang kukuh dan "solusi" yang terbaik untuk selesaikan segala masalah dan minta Dia perkenankan. Jangan campak semua masalah dan suruh Tuhan selesaikan masalah itu tanpa sebarang usaha yang jelas. Itu menunjukkan kita masih belum kenal Tuhan yang Maha Pengasih ini. Doa pemintaan kita akan membuktikan sejauh mana kita kenal Tuhan itu untuk Dia perkenankan permintaan kita itu.

Pernahkah kita terlintas di fikiran yang selalu terlepas pandang. "Hijab" ini di beri sebagai hak peribadi untuk menutup aib kita. Tetapi kita terpaksa dedahkan "aurat" itu di khalayak ramai untuk tuntut hak "keperluan" itu dengan "kemampuan" kita. Kita akan berjanji dengan harapan yang buta dari impian yang bisu untuk bertanya pada usaha yang pekak. Apakah doa itu akan berhasil jika kita duduk diam terpaku. "Huruf dan suara" itu telah di beri untuk kita gunakan sebagai satu usaha yang asas untuk menuntut hak keperluan itu. "Hijab" yang kita tutup dengan hak peribadi perlu di dedahkan kepada yang umum untuk di "kabul" kan. "Aurat" itu akan telanjang dengan keaiban jika kita tidak selimutkan dengan pakaian "takwa" yang di wajibkan. Kita sangat perlukan pakaian "takwa" ini untuk dedahkan "aurat" itu kepada yang umum. Bukan kita sahaja yang duduk di dalam "hijab" itu bersama Tuhan. Mereka yang di luar sana juga berada di dalam "hijab" itu dengan hak peribadi mereka. Kita semua perlu dedahkan "aurat" itu tetapi bukan dengan telanjangkan keaiban itu tetapi dengan berpakaian "takwa" untuk di nilai. Sebab "kabul" ini berada di kawasan umum untuk menilai kemampuan kita. Hak peribadi yang tersimpan di dalam "hijab" itu bersama Tuhan perlu di dedahkan untuk di "kabul" kan di pentas umum.

Tuhan tidak pernah mengkhianati hak peribadi ini dan akan selalu melindungi keaiban kita dan begitu juga hak mereka. Ini adalah hak kedhaulatan setiap individu yang di perlihara. Tuhan tidak pernah memaksa setiap hamba nya melakukan sesuatu apapun tanpa "hijab kabul" ini. Sebab "niat" itu masih menjadi urusan Tuhan dengan "hijab" nya dan akan di nilai untuk di "kabul" kan setelah di dedahkan. Setiap perjanjian yang akan di ikat oleh "hijab kabul" ini perlu mendapat persetujuan dari dua pihak itu. Persetujuan ini adalah "pilihan" yang di beri Tuhan untuk setiap kita membuat keputusan itu sendiri. Di manakah terletak nya rahsia keputusan yang akan di buat setiap perjanjian itu yang di saksikan Tuhan. Sebab tahap keperluan dan kemampuan ini akan di ukur bukan hanya untuk hari ini malah akan membabitkan masa depan. Maka "rezeki" yang sudah di timbang dengan "susah dan senang" itu akan di rujuk. Apakah kita akan melalui "kesenangan atau kesusahan" itu setelah doa kita itu di makbulkan. Namun Tuhan masih memberi peluang untuk kita merujuk kepada Nya dengan "kesyukuran dan keinsafan" itu.